Du är här: Start / Betyg & recensioner / Våtmarker

Våtmarker (Häftad)

(3 röster)

Äckligt småkul

Slåfie, 16 mars 2011

Våtmarker är en kavalkad av anusbeskrivningar, sex och smaskande på diverse kroppsvätskor. Spyan sätter sig helt enkelt i halsen, vilken äcklig bok! Lägger man de vidriga beskivningarna åt sidan är den stundtals rätt rolig och får mig ofta att le. Det vill säga om man hindrar sig själv från att klökas eller spy rakt ut över golvet. Charlotte Roche vill antagligen ge alla kvinnoideal och överdrivna hygienkrav en spark i röven och kastar sig rakt ut bland bajs, hemmagjorda tamponger och hemorrojjder. Personligen tycker jag att själva grundhistorien är bra; sjukhuslivet, rövhålsoperationen, familjeproblemen och flörtandet med den manliga sjukskötaren- men vrider då och då till av avsmak. Nåja. Läs den om du gillar fekalier och slem. Eller är ute efter något udda och småkul. En svag trea.

Letar du äckelkänslor i vardagen? Läs denna bok!

Linda, 4 mars 2010

Helene ligger på sjukhus och tänker igenom sitt liv. Läsaren blir introducerad till en alternativ och bitvis grotesk livsstil. Helene har blivit tillsagd att akta sig för bakterier och gör därför tvärt emot. Hon anser att kroppen tål allt, att det den utsöndrar går att återvinna och att lite smuts inte skadar någon. Minst henne själv. Hon är ju trots allt på sjukhus på grund av slarvig intimrakning och inte för sjukdom till följd av dålig hygien.
Boken var annorlunda då författaren absolut inte censurerar sig själv. Denna läsupplevelse ger ofta upphov till grimaser av rent äckel men det är ändå en bok värd att läsa. Författaren har lyckats med att kritisera hygienkulturen där alla ska lukta gott och se vackra ut. Helene är ett strålande exempel på att även en lortgris kan vara attraktiv eftersom hon genom sitt unga liv haft många partners. Men jag hoppas ändå att det inte finns så många riktiga Helene ute i verkligheten. Vissa karaktärer bör stanna inom litteraturens värld.

SJUKT rolig!

Madde, 10 juni 2009

Jag har aldrig haft så roligt åt en bok förut, som med denna. Bästa jag läst!