Du är här: Start / Betyg & recensioner / Organisering och ledning

Organisering och ledning (Häftad)

(8 röster)

Intressant

Magnus Forslund, 2 januari 2015

Olle, roligt att du läst min bok. Att kalla en bok med över 600 referenser för dåligt underbyggd är dock... intressant. I en grundläggande lärobok på 500 sidor får man göra prioriteringar. I de flesta läroböckers fall blir det att ge inledande begrepp och diskussioner. Det finns också från förlagen en vilja att inte "vräka in referenser" då det gör boken svårläst. Fördjupning får ske i böcker som fokuserar på särskilda teman, som till exempel motivation och belöning. "Vräka på med referenser" gör man i forskningsartiklarna. Sedan kanske jag skulle kunna ha haft fler referenser i just det avsnittet om belöningar du nämner. Jag tar med mig det till nästa upplaga. Men det finns andra avsnitt som är mer utvecklade. Dessutom återkommer jag i kapitlet om ledarskap till motivation och belöning och då med fler referenser. Jag har därför svårt att förstå din generella kritik - som dessutom bara har ett avsnitt som "empiri".
Du kritiserar... Läs hela recensionen

Gammalt skapmat

Hannah, 29 mars 2018

För att vara en nyutgåva är boken ovanligt inaktuell. Allt som går hänt de senaste 30 åren inom organisation och ledarskap är helt utelämnat.

Dåligt underbyggd bok

Olle, 23 juli 2014

Det kanske är generellt för ämnet (och isåfall är det riktigt illa) men den här boken underbygger bara sina argument med källhänvisningar mycket sparsamt. Mycket av det som sägs är "sunt förnuft" - bara det att sånt i många fall inte stämmer. Intressanta detaljer hoppas över och man får ingen vägledning i mycket om vad som skulle tänkas vara bra i olika frågor, bara att de finns. Ett exempel är olika typer av belöningar där det finns mycket forskning om olika typer av belöningar och hur människor reagerar på dem; men Forslund rabblar bara upp några olika former av belöningar och säger att de är olika, men lämnar det till läsare att själv fundera ut vilka som är bra och varför (vilket är kontraintuitivt och kräver empiri).

Kort summerat skulle jag rekommendera att skaffa den annan bok.