Du är här: Start / Betyg & recensioner / Brevvännerna

Brevvännerna (Inbunden)

Kundbetyg 5

(15 röster)

Feelgood när den är som bäst

Stinas_boksida, 4 september 2020

Malin och Anders har varit gifta i många år. Livet går lite på rutin. Egentligen har Malin allt man kan önska sig, men hon saknar närhet och kärlek från sin man. Det har varit dåligt med det i flera år.
När bokbussen kommer en gång i veckan är Malin där för att låna lite böcker. För genom att läsa kan hon drömma sig bort en stund.

Erik lever ensam efter att äktenskapet tagit slut. Han gillar också att läsa, så när han ser bokbussen är han där och lånar en bok.
När han kommer hem hittar han avrivna papper där någon kvinna skrivit om sitt liv, sin längtan och saknad.
Erik blir självklart nyfiken på vem som kan ha glömt detta i en bok. Vem är kvinnan?

Wow, vilken pärla. Jag ville inte den skulle ta slut, samtidigt som jag inte kunde sluta lyssna. Jag var fast direkt.

En mysig och charmig feelgood om kärlek, längtan och att ta svåra beslut mitt i livet.

Full pott från mig.

Lakritsfisken

Beyaz (Sverige), 21 augusti 2020

Det är sommar, jag sitter under korkeken och sniffar på min senaste bok Brevvännerna. Den luktar gott, påminner om doften på de Wahlströms-böcker jag köpte varje vecka för veckopengen i 12-årsåldern. Men jag får egentligen skylla mig själv denna gång. För jag har nämligen en feel good bok i mitt knä, och det är riskabelt, för jag kommer nog att dissa den redan innan jag tagit första tuggan, och det är väl egentligen inte rättvist om jag ska vara ärlig. För jag tyckte om tjejböcker när jag var tolv, men som vuxen föredrar jag mer originell och sofistikerad läsning, annars tror jag inte att jag är på riktigt. Min syster påstår att jag är en snobb, men i såna fall känner jag många snobbar. Jag var nyfiken på Brevvännerna då den är nominerad till årets bok 2020 och min smak är ganska bred trots allt. Men under läsningen av nämnda bok så känner jag mig lätt idiotisk efter ett tag. Jag vet inte varför först. Har ju läst alla goda recension... Läs hela recensionen

Varm, kärleksfull och supermysig!

Boktanten, 14 augusti 2020

Jag ville verkligen inte att boken skulle ta slut, det var som om jag befann mig i en bubbla när jag läste. En varm, skön bubbla där allt skimrade. Jag antar att det var så Malin kände också, åtminstone vissa stunder. Andra stunder kände hon nog det som om hon stod vid ett stup och funderade på om hon skulle kasta sig utför eller ej.

Brevvännerna är nog en verklighet som många står inför och Eli Åhman Owetz har fångat känslor och tankar på ett mycket bra sätt. Hennes ord berör mig som läsare och får mig att glömma världen utanför för en stund. Boken är lättläst, har ett bra språk, vackra miljöbeskrivningar och är en riktig bladvändare. Jag ser mycket fram emot att läsa hennes nästa bok, Renoveringsobjekten. Som tur är står den och väntar i min bokhylla.

Lättläst, kärleksfull och mysigt

Brijdeep Kaur, 3 mars 2020

Brevvännerna är en mysig och varm bok med väldigt fina miljöbeskrivningar. Boken handlar om två människor som lever i ensamheten och hittar varandra genom brevväxling. Jag håller med Malin och Erik att det är en fysiskt, nästan magisk känsla att hålla ett riktigt brev i handen. Älskade även hur otroligt fint har ljus och doft blivit beskriven i boken. ❤️❤️
Obs: varning för sträckläsning! En lättläst, kärleksfull feelgood roman som går absolut inte lägga ifrån för att man måste bara veta vad som händer!! Så spännande!!! En underbar bok som jag rekommenderar varmt.

Varm, vacker & gripande

millimys_books (Veberöd), 12 september 2019

Ojj var ska jag börja? Jag har just läst ut årets bok -den boken! En varm, gemytlig & kärleksfull historia som kommer till liv mellan sidorna i detta välskrivna verk. Boken består av kortare kapitel som gör att det går att läsa när andan faller på och även om det inte finns så mkt tid för läsning för stunden. Men eftersom det är en bladvändare av rang så spelar det mindre roll. Handlingen består som titeln avslöjar av ett brevväxlande, men hur och var tänker jag inte avslöja. Vi får följa karaktärerna genom uppvaknande och modet att lyssna inåt -för det är ju då de mest fantastiska sakerna kan inträffa!

Denna bok gav mig både tårar och många leenden och då och då utstötte jag små asgarv!

Alltså den spänning som byggs upp genom sidorna! Hjärtat klappar och jag ökar läshastighet. Måste veta vad som händer härnäst! Å vad jag gillade, nej älskade denna fina, underbara & beaktansvärda bok!!
<... Läs hela recensionen

Betyg 4+

veronicas_bok_bak_liv, 13 augusti 2019

En otippad kärleksroman om människor som möter kärleken mitt i livet. Jag gillar den här boken oerhört mycket. Den ör välskriven, charmig, mysig och på något sätt nervkittlande man vill läsa och läsa för att få veta hur det ska gå. Boken har ett bra driv. Författaren fångar upp karaktärerna och deras längtan efter kärlek på ett väldigt fint sätt. Förbjuden kärlek via en bokbuss, ja jag är helt såld på denna bok.

Feelgoodbok när den är som bäst

@bettan_bokprataren (Örebro), 25 juni 2019

Jamen, här har vi en feelgoodbok när den är som bäst! Jag kunde inte släppa den utan har sträckläst den. Ja, eller rättare sagt läst och lyssnat om vartannat. En perfekt bok att klippa buskar, gräs och plantera till men även i vilstolen som fysisk bok. Inläsare är Gunilla Leining som tillhör en av mina absoluta favoriter och inte gjorde hon mig besviken den här gången heller.

Det är en charmig, mysig och gripande feelgoodbok, den innehåller ALLT, hjärta, smärta och lite intriger. Eli beskriver och berättar om livet på landsbygden på ett underbart sätt och tonen i boken är precis som den ska vara i en feelgood bok.

En mysig feelgoodroman!

Lollos bokhörna, 4 juni 2019

"Brevvännerna" av Eli Åhman Owetz är en varm och charmig berättelse om två människor som hittar varandra genom att brevväxla.

Boken handlar om Malin som inte är lycklig i sitt äktenskap. Hon saknar närhet och någon att prata med. Erik har nyligen flyttat från Stockholm efter att ha hamnat i ett vägskäl i livet. När Erik hittar några utrivna sidor ur ett anteckningsblock i en lånebok blir han nyfiken på vem som skrivit dessa sidor om längtan och förlust. Vem är hon?

Boken är fängslande, väldigt lätt att fastna i och berättelsen handlar om kärlek, men också om att stå vid ett vägskäl. Boken handlar om att våga, att våga slänga sig ut mot något okänt. "Brevvännerna" är en mysig feelgoodroman som är lätt att tycka om. En bok som det är svårt att släppa när man väl har börjat att läsa! Det enda negativa var att den tog slut för fort!

En ljuvlig sommarkaramell!

Villivonkansbooks, 24 maj 2019

Brevvännerna passade mig perfekt efter att precis ha avslutat en riktigt otäck bok. Den är dess motsats med sin mysiga berättelse om Malin och Erik. Malin lever på en gård med maken Anders. Tidigare har de haft kor men nu ägnar sig gården bara åt skogsarbete. Tomheten och saknaden efter korna är stor och äktenskapet med Anders har gått i träda. Allt känns tungt och grått utom besöken på bokbussen. Jag är själv uppvuxen på en bondgård där vi tillslut tvingades sluta med korna och jag känner igen den där tomheten och saknaden efter djuren så väl. Författaren fångar dessa känslor så bra! Malin är en karaktär som jag tar till hjärtat direkt och jag vill bara att hon ska få bli lycklig och leva det liv hon vill istället för att rätta sig efter alla andra. Samtidigt får hennes tankar mig att tänka till lite själv, vad gör jag egentligen för min egen skull? Eller är det för att andra vill det?! Det är spännande läsning att följa hennes res... Läs hela recensionen