Du är här: Start / Betyg & recensioner / En dag, Jennifer

En dag, Jennifer (Inbunden)

(6 röster)

Betyg: 4,5 av 5.

Britt-Marie "Bim" Kullin / Bims Blogg (Farsta / Stockholm), 21 september 2019

En dag, Jennifer av Risto Pakarinen är inte lik någon bok som jag tidigare har läst. Alltid kul när jag får recensionsexemplar som jag inte själv har önskat, och sen blir så glatt överraskad av en så härlig bok. Boken är en 80-talsnostalgisk feelgood-bok skriven av en manlig finsk-svensk författare, som utspelar sig i Finland i nutid och på åttiotalet.

Tyckte väldigt mycket om boken. Den är mycket välskriven, har härlig humor, men även en del svärta. Den var underbart nostalgisk för mig som också älskade åttiotalet, och är någorlunda i samma ålder som författaren. Härliga film- och låtreferenser. (Finns till och med en tretimmars spellista på Spotify med fyrtiofem låtar efter varje kapitelnamn i boken, och den har jag nu lyssnat på i ett par dagar). Lättläst och inte helt förutsägbar var den också.

Man ska ju inte jämföra författare. Men jag gör det ändå. För jag fick lite samma känsla i mig när jag läste boken, so... Läs hela recensionen

Nytänk på feelgood

jessicasshelfies, 16 januari 2020

Det som är annorlunda med den här boken jämfört med andra feelgood, är att den gör en glad rakt igenom. Inga dödsfall eller hemska sjukdomar, men utan att vara glättigt. Dialogen är rolig, karaktärerna charmiga, och idén med tidsresan är unik. Gillar också att det är en manlig huvudkaraktär, lite ovanligt för genren!

Boken handlar om Peter, som genomgår en sorts livskris när han inser att han bara står och stampar i livet. Allt omkring snurrar för snabbt och stressar och gör honom nedslagen - politiken, klimatet, avsaknaden av karriär och vänner. Efter en dag full av besvikelser (och en kväll med lite för mycket att dricka) bestämmer han sig för att resa tillbaka till en enklare tid. En tid när musiken och filmerna var som bäst, och där man vet att allt kommer att ordna sig, eftersom vi har "facit" på alla nyheter. 80-talet!

Det här är ingen science fiction, så Peter kommer på ett eget sätt att resa tillbaka till 19... Läs hela recensionen

Varm debutroman!

Villivonkansbooks, 3 november 2019

I En dag, Jennifer får vi följa med Peter när han reser tillbaka till tiden när hela världen låg framför hans fötter. Tillbaka till 1986. Han låser in mobilen, lämnar bostaden i Helsingfors och beger sig hem till sitt gamla pojkrum hos föräldrarna i Kumpunotko. Där lever han exakt likadant som när han bodde där som tonåring för 30 år sen. Han cyklar runt likadant i samhället, klipper hockeyfrilla hos sin gamla frisör, kollar gamla filmer och lyssnar på alla sina gamla LP-skivor och kasettband.
Berättelsen börjar lite trevande för att sen övertyga mig mer och mer. Det är en härlig nostalgitripp att kastas tillbaka till åttio-talet igen. Jag var ganska liten då men minns ändå all härlig musik som nämns i boken och även de flesta filmer. Det är en otroligt charmig roman som värmer hjärtat och det går inte annat än att bli glad åt Peters hängivenhet och beslutsamhet. Det är roligt att det är en man som får en form av livskris, det ... Läs hela recensionen

nostalgi och värme

Nostalgi, humor och värme så kan man beskriva En dag, Jennifer av Risto Pakarinen.

En välskriven historia om en mans livskris. Om att drömma sig tillbaka men även om att finna sig själv. Fylld av igenkänning, populärkulturella referenser och skön 1980-tals nostalgi. Underbara karaktärer, lättläst och otroligt mild och finstämd.

Peter har kört fast. Karriären har gått i stå, vännerna finns bara på Facebook och kärleken är obefintlig. Efter en kväll med filmen Tillbaka till framtiden föds idéen han ska tillbaka till tiden när hela livet låg framför honom. Tillbaka till 1986. Han stänger av mobilen, flyttar in i sitt gamla pojkrum, låter håret växa och ägnar sig åt att få en andra chans med sin första stora kärlek Jennifer.

En dag, Jennifer är en underbar och rolig feelgood. Den glimmrar och glittrar och gör en alldeles glad.

Klassisk feelgood

Jenny, 9 oktober 2019

Jag ska erkänna direkt: Jag älskar feelgood. Men det är en genre som liksom deckargenren innehåller allt från skräp till mästerverk.
En dag Jennifer (eller Someday Jennifer som originaltiteln är) tillhör absolut den senare kategorin. Det här är en bok helt i min smak! Själva grundhistorien är en rak och ganska enkel berättelse om en man mitt i livet som genomgår en klassisk medelålderskris, men på ett långt ifrån klassiskt sätt. Det som gör att den här romanen sticker ut i den stora floran av feelgood är bland annat att den handlar om en man (nästan all annan feelgood har kvinnlig huvudperson), utspelar sig i en liten finsk småstad (när läste man om det senast i en bok) och att den är otroligt smart skriven med massor av tidstypiska kulturella referenser (okej jag erkänner, jag är också uppväxt på 80-talet).
Jag läste boken på engelska och älskade hur författaren leker med språket och väver in låttitlar med klockren taktkän... Läs hela recensionen

Feelgood med nostalgiska inslag från -80 talet

@bettan_bokprataren (Örebro), 30 september 2019

Det är en mycket välskriven historia som har en härlig humor och för mig som levde livet på 80 - talet blir det här en skön nostalgitripp, som ger skratt, sköna lässtunder men också lite mörker. En lättläst och trevlig bok som fick mig att le, skratta och känna igen mig.