Du är här: Start / Betyg & recensioner / Mitt liv som råtta

Mitt liv som råtta (Inbunden)

(7 röster)

Tänkvärd bok!

Lollos bokhörna, 3 januari 2020

Det här är den första boken jag läser av Joyce Carol Oates, och det är en tung bok att läsa. En bok om att vara utanför och bli bortvald av sin egen familj för att man har berättat sanningen. Boken är ingen sträckläsningsbok utan jag har fått pausa och varvat med en annan bok emellan.

Mitt liv som råtta handlar om Violet Rue, familjens favorit som gör det rätta och berättar sanningen när hennes två bröder mördar en ung afroamerikansk skolkamrat. Bröderna hamnar i fängelse men Violet Rue flyttas till en annan familj och blir utfryst av alla hon älskar för att hon berättat sanningen. Familjen kan inte älska en smutsig råtta.

Boken är riktigt bra med ett språk som är väldigt bra! Det är tunga ämnen som rasism och övergrepp och mitt mammahjärta blöder för den unga Violet Rue som inte blir skyddad av de vuxna som ska skydda henne!

Boken är tänkvärd och den får dig att känna. En riktigt läsvärd bok! Rekommenderas!

Fantastisk djup bok

@bokslukarfeministen, 21 juli 2020

Mitt liv som råtta är en mycket tragisk berättelse om en familj där lojalitet är viktigare än självaste kärleken till familjen. Joyce Carol Oates är en av mina favoritförfattare och jag tyckte väldigt mycket om även denna. Likt hennes övriga böcker är språket en upplevelse i sig, och karaktärerna får liv genom Oates sätt att skriva. Även denna kommer få en röst i Årets bok.

Stark realistisk berättelse

Per Lindskog, 31 maj 2020

Jag har lite svårt för berättarupplägget, som emellanåt växlar från jag-form till du-form. Trots att det handlar om samma person. Det skapar ibland lite onödig förvirring som bromsar upp läsandet. Men bortsett från det är detta en mycket stark berättelse, där vi får följa Violet från tillfället då hon får reda på att hennes två bröder har begått ett rasistiskt mord, och hur hon när hon gör det enda moraliskt och mänskligt rätta och berättar om mordet, blir utfrusen av hela sin familj. Det är omöjligt att inte beröras mycket starkt av hennes tragiska och mörka öde. Hela berättelsen är så detaljerad och välskriven att jag genom hela läsningen känner mig övertygad om att det är en hjärtskärande och dyster verklighetsbaserad historia. Lite förundrad kan jag ändå konstatera att den faktiskt är fiktiv. Det gör ändå inte känslan lättare, eftersom jag är övertygad om att vår värld är full av just sådana här livsöden.

Mörk berättelse som berör

veronicas_bok_bak_liv, 12 april 2020

Det här är det första jag läser av Joyce Carol Oates. Boken har en riktigt bra grundstory. Jag har blandade känslor kring boken, jag känner mig stundtals kluven - jag har svårt att komma in i boken och saknar ett driv men ändå kan jag inte sluta läsa den och jag berörs starkt av den. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör att jag känner så, texten är inte svår att förstå, korta kapitel som jag älskar, kanske för att jag har svårt att lära känna eller få en djupare kontakt med många karaktärer i boken. Berättelsen är tragisk, mörk med mycket lidande. Att få följa Violet genom åren från ungdom till ung vuxen kvinna berör mig starkt och som mamma har jag svårt att förstå hur hennes egen mamman och familj kan stänga ut sin egen dotter. En smärtsam bok om utanförskap, rasism, övergrepp... En stark berättelse som berör.