Du är här: Start / Betyg & recensioner / I skuggan av sektor 5

I skuggan av sektor 5 (Inbunden)

(15 röster)

Skrämmande läsning 3+

Villivonkansbooks, 23 mars 2021

I skuggan av sektor 5 är en fristående uppföljare till Flickorna som sprang. Jag har läst den föregående boken, det var otäck läsning som inte lämnar någon oberörd. I skuggan av sektor 5 lämnar heller inte någon oberörd. Det är skrämmande läsning om hur unga tjejer luras att tro att de ska få ett bättre liv för att sedan istället utnyttjas för prostitution. Det är ett rent helvete de får där tjejerna inte har något värde över huvud taget. Det är fruktansvärd läsning och det som gör det ännu mer otäckt är att det sker likadant i verkligheten. Det märks att författaren har stor kunskap i ämnet och det gör att berättelsen känns så äkta. Det är med en fadd smak i munnen som jag läser boken men samtidigt så går det inte att sluta läsa trots att den är så otäck. Jag vill få reda på hur det går och se om tjejerna kan få ett bättre liv mot alla odds. Kapitlen är lagom långa och har ett bra driv och det gör att läsningen går i rasande fart! I... Läs hela recensionen

En bok som väcker starka känslor

enkoppoenbok , 11 november 2020

Fy fan!! Ursäkta mitt språk, men det här är en bok som väcker starka känslor, minst sagt. Simon Häggströms andra kriminalroman väjer inte för det hänsynslösa våld och den förnedrande behandling som drabbar kvinnor i människohandeln. Häggströms erfarenheter från den här världen, som pågår här mitt ibland oss, skänker trovärdighet åt den här fiktiva berättelsen. För det är så, att allt det här händer på riktigt. Unga kvinnor, varav alla är någons dotter, någons barnbarn, någons syster, någons mamma, utnyttjas av män som tar sig friheten att leva ut sina perversa fantasier. De utnyttjas av människor som tjänar stora pengar. Så fy fan är bara förnamnet. Jag mår illa, jag känner ilska, jag blir ledsen och jag känner en hopplöshet och en vanmakt. Samtidigt väcks ändå ett hopp under läsningen. Det finns människor som ser vad som händer och som agerar. Poliserna som jobbar med människohandel och prostitution, sjukvårdspersonal och socialarbe... Läs hela recensionen

Ytterligare en 5-poängare av Simon Häggström!

Boktanten, 9 oktober 2020

Med "Flickorna som sprang" färskt i minnet så var förväntningarna ganska höga på del två i serien. Och jag blev inte besviken.

Simon Häggström har gjort det igen. Skrivit en bok som är så välskriven, spännande, verklighetstrogen och känslosam. Det är en riktigt bladvändare som är mycket svår att lägga ifrån sig, även om jag ibland var tvungen för att ta en paus från alla obehagliga scener. Jag har fått ett nytt tillskott i listan över favoritförfattare.

Gripande och verklighetstrogen bok

veronicas_bok_bak_liv, 31 augusti 2020

Det här är andra boken där vi får följa poliserna Markus och Natalia som jobbar vid människohandelsgruppen i Stockholm. I Ferentari i sektor 5 sliter artonåriga Loredana för att få ihop pengar till sin familj. Hon jobbar som prostituerad i slummens Bukarest men åker till Sverige och jobbar då hon blivit lovad bättre betalt för samma tjänster. Runt om i Stockholm cirkulerar flera lägenhetsbordeller och vi får läsa hur Markus och Natalia jobbar för att hitta nätverken och hjälpa dessa kvinnor.

Det här är en bok som är välskriven. Simon som skrivit boken är specialiserad på prostitution och människohandel och det märks tydligt i hans författande då boken verkligen känns kunnig och realistisk. Det är en hemsk story att läsa - det är gripande, smutsigt, grymt och fullständigt galet och så inser man att detta tyvärr är en verklighet som många lever med idag. Bokens ämne känns väldigt dagsaktuell och otroligt viktig, det här är et... Läs hela recensionen

Fängslande

Bokhyllaniskuggan, 2 augusti 2020

❥ Recension

Jag är ett stort fan av Simon Häggströms böcker, både faktaböcker (eller vad ska man kalla dem?) och hans skönlitterära serie om poliserna i människohandelsgruppen. Han har en förmåga att skriva om den hemska sidan av samhället han ser genom sitt jobb som polis och samtidigt göra det lättförståeligt, spännande och samtidigt lär man sig massor. I den här boken är det en spännande story och en bra mix av verkliga skildringar från denna mörka del av samhället som sker mitt ibland oss, offren och brottslingarna samt de människor som vill stoppa och hjälpa. Det blir som en blandning av faktabok som vill lära oss något viktigt och en spännande historia att uppslukas av. Ibland tycker jag dialogerna är lite stolpiga och övertydliga men samtidigt har Häggström ett driv i texten som gör att sidorna bara rinner förbi och jag vill läsa mer! Ser redan fram emot nästa bok! Boken får 🚔🚔🚔+ av 5.

Bladvändare!

-, 15 juni 2020

Smutsigt, grymt, rått och verkligt. En verklighet vi inte kan blunda för, då det sker i vår närhet, hela tiden. Inte bara i Stockholm, det kan lika gärna hända i en airbnd-lägenhet i Östersund eller Kiruna. Inte minst senaste månaden har vi sett och läst om män som utnyttjar kvinnors kroppar mot betalning. Ingen har väl missat den pastaälskade träningsgurun och den moderate politikern som figurerat i nyheterna - bägge tagna med byxorna nere. Den förstnämnde satt i TV och tyckte synd om sig själv, då att han sabbade för sig själv när han är så lycklig...

I skuggan av sektor 5 får vi inblick i den här världen. Genom en författare som inte behöver göra särskilt mycket efterforskningar om den undre världen, då det är en del av hans yrkesliv. Det gör förstås bokens handling helt trovärdig, skrämmande nog går det inte att gömma sig bakom tanken "det är bara fiction". Även om just de här karaktärerna är påhittade så finns de j... Läs hela recensionen

Betyg: 4,5 av 5.

Britt-Marie "Bim" Kullin / Bims Blogg (Farsta / Stockholm), 14 juni 2020

I skuggan av sektor 5 är den andra boken i serien om poliserna Markus Lundström och Natalia Volotkova i människohandelsgruppen. Den första boken som heter Flickorna som sprang har jag läst, och den var mycket bra. Simon Häggström, som själv är kriminalinspektör vid människohandelsgruppen inom Nationella operativa avdelningen, har även givit ut två dokumentära böcker, Skuggans lag och Nattstad, men dom har jag inte läst.

Och I skuggan av sektor 5 var precis lika bra som den föregående boken Flickorna som sprang. Den är välskriven, och väldigt otäck. Och även om det är en roman, så baseras ju boken på författarens erfarenheter som polis, så man förstår ju att det finns mycket verklighet bakom.

Boken är spännande och gripande, och jag ser fram emot att läsa fler böcker i den planerade bokserien.

Rekommenderas absolut. För oavsett om böckerna är dokumentära eller om det är romaner, så är det ju väldigt viktigt att läsa om dessa ämnen.