Du är här: Start / Betyg & recensioner / Vattenglaset : en resa i hypnosens värld

Vattenglaset : en resa i hypnosens värld (Häftad)

(3 röster)

Spännande och lärorikt

Ingrid Johansson, 1 oktober 2015

Intrigen i Vattenglaset påminner om den mytiska hjältesagan, precis som Mozarts Trollflöjten: en farlig resa med många prövningar, ett magiskt ting som hjälper på vägen och ett slut som öppnar nya vyer. Huvudpersonen Vivi känner sig minst av allt som en hjälte då hon tvingas inse att hon har svårt att klara sin vardag. Jonas, hypnoterapeut, förser henne med det "magiska ting" hon behöver på resan in i sig själv: hypnosen som hjälp till traumabearbetning och helande.

En del läsare kan kanske sakna en mer livfull gestaltning av Vivi. Författarnas avsikt verkar emellertid vara att beskriva en psykoterapeutisk metod och med detta har de tveklöst lyckats. Att placera historien inom en fiktiv ram gör den spännande som en deckare och tillgänglig för en vidare läsekrets. Jag vill uppmana alla som intresserar sig för hur vårt inre fungerar: Läs Vattenglaset!

Wow!

Jannika Häggström, 12 april 2015

Det är svårt att recensera den här boken utan att avslöja vad den handlar om. Men jag vill dela min glädje över att den är skriven. Det ger hopp och inspiration, att få läsa om en person som bjuder motstånd mot det som hotar att böja och underkuva det vackraste inom oss. Och på köpet får man en annorlunda och riktigt underhållande deckarhistoria!

EN RESA GENOM ETT VATTENGLAS

ismini af apa, 20 april 2016

Vattenglaset beskriver informativt hur modern hypnosterapin fungerar och det är riktigt intressant att följa huvudpersonen, Vivis utveckling och uppvaknade. Men ibland känns den onödigt tillrättalagd och vissa person beskrivningar är stundtals klumpiga och vi får veta både mer och mindre än vad som behövs för den egentliga historien. Men läs den gärna och bilda er en uppfattning om en intressant terapi form! Vattenglaset är lite som, "Morden i Midsummer" fastän i psykologins förtecken...