Du är här: Start / Betyg & recensioner / Tändstickan

Tändstickan (Inbunden)

(3 röster)

Grymt bra spänningsroman

Linda, 9 maj 2020

Jag avslutade just Tändstickan, del 1 i Örbyhusserien, skriven av fantastiska Aline Lilja Gladh. Det är inte ofta jag läser spänningsromaner längre, kanske för att de oftast är så lika varandra, och i mitt tycke mest grå och deppiga. Men denna hörrni, denna är något helt annat! Spännande och trollbindande från sida ett, med trovärdiga karaktärer som man (trots diverse handlande som är till deras nackdel) inte kan låta bli att tycka om. Aline har lyckats ge även den hårdaste skurk en mjuk sida och inte minst ett djup. Och Lo då, den småflummiga och varmhjärtade konstnären, henne älskar jag! Sjukt spännande, välskriven och en riktigt, riktigt jäkla bra bok som man blir både berörd, arg och glad av. Läs den!

Ruskigt bra debut!

Kaffeläsaren, 21 december 2019

Tändstickan är den första delen i serien om konstnären Lo Karlberg som bor i Örbyhus. Brorsan är polis och pappan är pensionerad polis och det diskuteras ofta olika polisärenden runt fikabordet. Lo har ett skarpt öga för detaljer och får ofta rycka in och hjälpa brorsan i polisarbetet.
När jag börjar läsa boken slås jag av hur otroligt välskriven berättelsen känns. Jag gillar språket och hur berättelsen är formad. Karaktärerna är inte vad de verkar vid första anblicken utan har flera intressanta lager som så sakteliga kommer fram. Lo är en fängslande karaktär som jag blir nyfiken på och vill lära känna mer! Boken är spännande och bjuder på oväntade vändningar och har ett starkt driv framåt genom hela berättelsen. Tändstickan är en ruskigt bra debutroman! Den ger mersmak och jag är så glad att jag har fortsättningen hemma i bokhyllan!

Jättebra!

Bokhyllaniskuggan, 18 december 2018

Jag har hittat en ny, grym författare som jag med spänning kommer följa! Wow, vilken debut! Karaktären Emilio är så intressant och mångsidig, jag fängslas verkligen av den karaktären och vill hela tiden veta mer. Otroligt bra personporträtt!
Själva historien är spännande och den är som en en lök där för varje kapitel en läser skalas lager efter lager av, en förstår mer och mer och sjunker djupare och djupare in i historien. Allt vävs samman så snyggt. Jättebra bok, rekommenderar till alla och ser fram emot nästa!