Du är här: Start / Betyg & recensioner / Sweet Lolita

Sweet Lolita (Inbunden)

(5 röster)

Läs, läs, läs!

Bokhyllaniskuggan, 11 oktober 2020

❥ Recension Första boken i serien om Aida och Kajan. Jag måste börja med att säga - wow, vilken bok! Jag kände på mig att den skulle vara bra men den var ännu bättre! Detta är inte bara en deckare utan även en bok om något så aktuellt och samhällsvidrigt som övergrepp mot barn och unga. Något som numer inte bara sker i det fysiskt verkliga livet utan mer och mer på nätet. Sehlstedt skildrar barns utsatthet, tankar, känslor och beteenden riktigt bra och alla hennes karaktärer i boken får liv. Otroligt bra tecknade på många sätt. Måste säga att min favorit är Kajan - jag ÄLSKAR henne! Hon får mig att känna så mycket, gör mig full i skratt, imponerad och stolt. Vilken kvinna! Kapitlen är korta samt har tids- och platsangivelser som jag verkligen gillar! Det gör det både lättare att hänga med i tempot och gör det hela ännu mer verkligt på något vis. En kul detalj för mig är att jag har så bra koll på Södermalm så jag såg verkligen... Läs hela recensionen

En läsvärd och otäck spänningsroman

veronicas_bok_bak_liv, 8 augusti 2019

Detta är för mig en ny författare somm ger mersmak. Boken är en spänningsroman med inspiration från verkligheten som författaren mött i sitt jobb som journalist. En välskriven, spännande, skrämmande och otäck bok som griper tag i mig. Den berör sexueltt utnytttjande och cybervärlden kan fungera ingen "undre världen". Tyvärr dock en otäck sanning som händer i vårt samhälle/värld dygnet runt, hur unga flickor/kvinnor utnyttjas, hotas, tvingas och skräms. En läsvärd bok men otäck, ser fram emot nästa bok av Kicki Sehlstedt.

Betyg. 4,5 av 5.

Britt-Marie "Bim" Kullin / Bims Blogg (Farsta / Stockholm), 25 juli 2018

Ännu en ny och debuterande författare. Boken är första delen i en planerad serie, och jag ser fram emot kommande böcker.

För jag tyckte mycket om den här boken, som var välskriven, spännande och otäck.

Den handlar till stor del om tonårsflickors utsatthet på Internet, och är tyvärr förmodligen mycket verklighetstrogen.

Rekommenderar absolut boken Sweet Lolita av Kicki Sehlstedt.

Bladvändare som engagerar

Anna K, 11 juli 2018

Spännande thriller med viktigt budskap. En bok vi vuxna måste läsa och diskutera med våra tonåringar. Läste ut boken på ett dygn. Älskar Kajan och Aida som radarpar. Vill gärna läsa mer av författaren.

Skrämmande verklig

Villivonkansbooks, 13 juni 2018

Trettonåriga Matilda läser meddelandet på skärmen, tvekar några sekunder. Dubbelkollar att dörren är låst och tar av sig t-shirt och mysbyxor. Tillsammans med sina vänner söker Matilda kickar i vuxenvärlden. Samtidigt hittas en kvinna död efter en bröllopsfest i Stockholm.
🐴
Sweet Lolita är skrämmande aktuell läsning. Den speglar vardagslivet idag för många unga tjejer. En värld bakom skärmar, där äldre män tvingar dem till att begå övergrepp på sig själva. Samtidigt som boken är bra är den så otäckt verklig. Precis ett likadant fall där en ung tjej tog livet av sig pga. påtryckningar från en man i cybervärlden hände i mina trakter bara för några år sen. Jag fattade tycke för både kriminologiprofessorn Kajan och journalisten Aida i boken och ser fram emot att följa dem i fler böcker. Kicki skriver på ett sånt sätt att det går fort att läsa, vips är boken slut. Det enda jag hade sett annorlunda i boken var slutet, som kändes lite plötsligt och abrupt.