Du är här: Start / Betyg & recensioner / De målade grottornas land

Underbar avslutning på bokserien om Ayla. Kanske inte den bästa boken i serien, men ändå den som efter många års väntan, knöt ihop hela berättelsen.

Lite mycket upprepningar från tidigare böcker, lite...

Britt-Inger Hovind, 11 oktober 2013

Lite mycket upprepningar från tidigare böcker, lite besviken blev jag på innehållet. Förväntningarna var kanske för höga inför sista boken.

För mycket tugg. Boken saknar all spänst som fanns i...

JLM, 30 maj 2013

För mycket tugg. Boken saknar all spänst som fanns i de tidigare 5 böckerna, som jag gärna läser om och om igen. Det är bara ut och in i grottor hela tiden. Boken behövde inte skrivas den tillför ingenting.

Långsam text

Jennifer, 24 juni 2012

Väntat hur länge som helst på denna bok efter att ha läst de övriga 5 böckerna i serien. Förhoppningen var stor men jag tror besvikelsen blev större. Alla dessa grottor....Auel målar upp sin berättelse lika starkt som alla andra böcker men det blir lite väl tjatigt efter ett tag och jag läste genom hela boken i hopp om förbättringar. Skulle inte rekommendera denna för den som inte läst tidigare böcker, och ifall du läst de andra, då är det nästan ett måste iallafall för att få ett avslut!

De målade grottornas land

Elin dofs, 9 januari 2012

Det är en bok som många väntat länge på, men den som väntar på något gott har enligt mig i det här fallet inte väntat förgäves. Historien är precis som i tidigare böcker i serien full med fakta om kläder, mat och levnadsvanor, detaljer som bidrar till att skapa en känsla av hur livet kunde te sig på stenåldern, något som levandegör Aylas vardag. Stenåldern i populärversion, för den historieintresserade såväl som för den som söker en roman där samma sak skildras ur olika perspektiv, något jag tycker ger karaktärerna djup. Jag älskar miljöbeskrivningarna som gör naturen till en viktig del av historien och förflyttar läsaren till en helt annan tidsperiod. Boken har en huvudperson men många sidointriger skapar oror och förväntan som gör det svårt att lägga den ifrån sig. Känslan av att alltid veta lite mer, ligga lite steget före i kraft av att vara den upplyste moderna människan gör också karaktärernas tankar och känslor rörande framtiden än mer intressanta.

de målade grottornas land

elisabet, 11 september 2011

Mmm ingen höjdare, har läst det tidigare böcker i serien om Ayla två gånger. Men det mest störande i den här boken är att avstånd och storlek på ytor, som beskrivs, anges i km och meter. Så var det inte i de tidigare böckerna. Samtidigt berättas om svårigheterna att förstå räkneord. Det går bara inte ihop. Är det översättarna eller författaren själv som använt sig av det? En svag trea. De tidigare böckerna i serien har enligt min mening högre kvalitiet.

Sista boken om grottflickan Ayla

Kristina Simar, 22 juni 2011

Äntligen är denna boksvit slut. Minns i början av 1980-talet när första delen Grottbjörnens folk kom ut och vilket hallå det blev över sexscenerna. Jag jobbade på bibliotek då och det var nog ett halvårs väntetid för de som ville låna boken, trots flera exemplar. Själv tänkte jag inte läsa den, men när det inte fanns någon kö längre, läste jag den i alla fall. Var nyfiken varför alla sa att den var så bra. Men den föll inte mig i smaken, läste nog del två också, sedan fick det vara nog. Den var för fantasifull för mig. Flickan Ayla var så oerhört begåvad att det bara kändes overkligt. Jag fick denna som recensionsexemplar och därför har jag läst den. Det hade jag aldrig gjort annars. Det var som att gå tjugofem år tillbaka i tiden och boken var helt klart jobbig att komma igenom. Har verkligen svårt att förstå att den här serien varit så populär. Skönt att ha läst den sista boken, och någon läsupplevelse gav den mig inte.

Om jag är snäll kan det bli 2½ stjärna

Lena (Skåne), 3 juni 2011

Nu skulle jag avnjuta sista delen av denna serie. De målade grottornas land var det ja, men var vi tvungna att följa med in i alla grottor? Dessa upprepningar som förekommer, sida upp och sida ner, så himla segt. En av mina funderingar; är det verkligen samma författare till denna bok som till de andra i serien? Boken är som den berömda historien om ketchupflaskan, först kommer inget, sen kommer inget och sen kommer allt på en gång. Från kapitel 32 och framåt kan man skönja historien som en gång fängslade. Tyvärr!

En relativ besvikelse...

spaceylisie, 24 maj 2011

Efter att ha läst de föregående böckerna var jag ytterst förväntansfull men efter halva boken var lässuget som bortblåst och jag avslutade pliktskyldigast mer än hungrigt. Boken handlar till största delen om grottmålningar, och även om Auels kunskaper kring detta ter sig imponerande är det inte riktigt vad jag som läsare efterfrågat - detta så till den milda grad att jag började hoppa över dessa avsnitt för att få de relationella delarna av Aylas liv och leverne tillfredsställt. Har man läst de tidigare böckerna kan man väl läsa denna också, men kvaliteten på den i jämförelse med de fyra första är extremt låg.