Du är här: Start / Betyg & recensioner / I en klass för sig Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer

Intressant studie med intressanta kopplingar tiil...

Ingela, 1 maj 2013

Intressant studie med intressanta kopplingar tiil genus och identitetsbegrepp. Dock lyser författarens egna tankar igenom alltför mycket! Det drar tyvärr ner helhetsintrycket.

Ett absolut måste för lärare och tonårsföräldrar

Fanny Ambjörnsson ger i sin avhandling en mycket detaljerad och nyansrik bild av hur det är, och kan vara, att vara tjej på ett svenskt gymnasium. Det finns många mycket målande och beskrivande passager i boken som verkligen känns och upplevs som helt autentiska och inte alls verklighetsfrämmande. Många av dessa delar gör boken mycket tillgänglig, även för personer som inte är vana att läsa akademisk litteratur. Det hela blir inte sämre av att man relativt ofta bjuds på roliga och humoristiska exempel som ändå aldrig tar bort fokus från avhandlingens kärnfrågor.

Boken tjänar som en introduktion till den värld som många ungdomar i Sverige upplever varje dag. Den borde läsas av alla som har med dessa att göra, i egenskap av förälder, lärare eller idrottstränare. Men boken kan och bör även användas i utbildningssyfte på alla lärarutbildningsorter i Sverige för att ge de blivande lärarna en tydlig inblick i vad som kan styra framförallt tjejers uppträdande.

Fängslade och intressant

Emma Dahlqvist (Halmstad), 3 november 2014

Väldigt lättläst bok som bjuder på en detaljerad beskrivning av hur kön skapas med ett intersektionalitetsperspektiv. I vissa delar blir dock Ambjörnssons position uppenbar vilket jag känner leder till en något missvisande analys. Bortsett från detta är boken fenomenal och fungerar lika bra som kurslitteratur som en mer privat bokklubb för intressanta diskussioner.

0 av 2 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Läsvärd studie för alla som arbetar med tjejer i...

Marie , 6 augusti 2013

Läsvärd studie för alla som arbetar med tjejer i tonåren, eller som är intresserade av hur genus konstrueras i det specifika sammanhang som skolan utgör. Ambjörnsson bjuder med ett lättillgångligt språk och smart disposition in läsare med olika kunskapsnivåer både inom och utom akademin, utan att förlora den stringenta vetenskaplighet som krävs för att göra en avhandling tillförlitlig.
Se även pedagogen Jenny Svenders avhandling "Så gör(s) idrottande flickor" (2012), för en analys av genus och flickor inom föreningsidrott.