Du är här: Start / Betyg & recensioner / Fallet Thomas Quick : att skapa en seriemördare

Fallet Thomas Quick : att skapa en seriemördare (Inbunden)

(46 röster)

En av de viktigaste böckerna om vår tid. Att Hannes...

Yvonne R., 24 juni 2013

En av de viktigaste böckerna om vår tid. Att Hannes Råstam var en duktig journalist visste många, men hans research här tillhör nästan de övermänskliga. Han har tagit Thomas Quick, Sture Bergvall, innanför sitt eget skinn. Skildringarna av bilfärder, skogsvandringar och sammanbrott med resultat att medicinförrådet fylldes på är oförglömliga. Berättelser som tillrättaläggs för att passa in. Hur kunde allt detta hända? och hur kunde Göran Lambertz säga att alla domar var väl underbyggda? Denna bok borde bli en bok i skolan för att få en ifrågasättande ny generation!

Ett dokumet som förklarar undanträngda minnen

Bo Hofvander, 7 maj 2014

Det har utgivits ett antal böcker om Sture Bergwall, alias Thomas Quick som sammantaget med boken "Fallet Thomas Quick", ger en bra bild om hur långt i från ofelbart det svenska rättssystemet är. Antalet felaktigt döma i det här landet är enligt statens egen advokat justitiekansler Göran Lambertz av ett alltför stort antal. Förträngda minnen har blivit till en medicinsk sanning, trots att all empirisk forskning visar på motsatsen.

Sture Bergwall var en av dem, men en person som också hade allvarliga drogproblem och därför såg en möjlighet att bli försedd med gratis droger om han bara påstod för läkare och utredare att han kom på något "mord" som han skulle ha förträngt. Sture Bergwall är en mycket intelligent person som visste hur han skulle lura sina läkare och utredande poliser att tro att han hade utfört fler mord genom att läsa äldre tidningsnotiser och artiklar om outredda mord, både i Sverige och Norge.

Denn... Läs hela recensionen

En av de bästa reportageböcker jag har läst. Spännande...

Johan Brege (Kärrtorp), 18 september 2013

En av de bästa reportageböcker jag har läst. Spännande som en deckare och upprörande som få skrifter. Boken rekommenderas varmt.

Ovanligt att en bok i detta ämne kan vara så...

Bo Eriksson, 30 maj 2013

Ovanligt att en bok i detta ämne kan vara så fängslande.Sträckläste boken och hade aii möda i världen att kunna lägga den ifrån mig.Boken är både ett starkt nutidsdokument och en spännande och underhållande läsning. Rekommenderas på det varmaste.

En central, viktig bok för den som (alltjämt) tror att...

Claudius, 19 maj 2013

En central, viktig bok för den som (alltjämt) tror att vårt svenska rättssystem är en oklanderligt fungerande apparat, som med stor precision skiljer fåren från getterna. Råstam klarlägger både hur de rättsvårdande myndigheterna kunde manipuleras, och varför det skedde. Inte minst intressant är boken med tanke på den fortsättning som alla väntar på, ska Sture Bergwall till slut bli fri.

Ett måste för alla juridikstuderande!

Det finns mycket att lära för utredare av denna...

Bo Edvardsson, 10 april 2013

Det finns mycket att lära för utredare av denna grundliga bok av Hannes Råstam om fallet Quick.
Jag sysslar med utredningsmetodik och tankefel i samband med utredningar och har sammanställt en lista över något 50-tal tankefel som kan uppfattas i det material boken redovisar. Googla "DiVA simple search" och skriv in Quick i sökrutan, så kan Du fritt ladda hem mitt PM på 6 sidor ("Tankefel vid utredningsarbete i fallet Thomas Quick" från Digitalt Vetenskapligt Arkiv (DiVA).

Välskriven faktabok om rättskandalen Thomas Quick

Kristina Simar, 13 augusti 2012

Hannes Råstam har skrivit en intressant faktabok om Thomas Quick eller Sture Bergwall som han hette från början och heter nu igen. Hannes Råstam har berättat om hela förloppet på ett lättläst sätt, från det att Thomas Quick började erkänna mord efter mord och tills han själv började gräva i fallet, för att ta reda på hur det egentligen gått till när Sture erkänt alla mord, och hans upptäckt hur dålig bevisningen egentligen varit. Boken är välskriven och fackmässig. Det var intressant att följa Tomas Quick då och nu. Och tankarna går givetvis till vårt svenska rättsystem. Hur kunde man lita på Thomas Quicks ord när han var så beroende av bensodiazepiner? Får en läkare skriva ut sådan beroendeframkallande medicin i så stora mängder? är frågor jag funderat på efter att läst denna bok. Efterordet är skrivet av Mattias Göransson. Det känns bara så trist att Hannes Råstam aldrig fick uppleva sin bok som färdigtryckt.