Du är här: Start / Betyg & recensioner / Ut ur Kalahari : drömmen om det goda livet

Ut ur Kalahari : drömmen om det goda livet (Inbunden)

Kundbetyg 5

(31 röster)

Utvecklingen i två världsdelar

Siv Lisbeth Hamring, 7 april 2014

Författaren skriver på ett engagerat sätt om sin förvåning över utvecklingen i asiatiska länder som han trott skulle fortsätta plågas av fattigdom. Det har ändrat sig oerhört mycket och mest till det bättre, anser han. Han noterar dock hur konsumismen har gripit omkring sig och konstaterar att människor kanske inte blivit lyckligare. När han fortsätter med Afrika och söker efter tecken till samma utveckling där blir det inte lika lätt att finna och han analyserar vilka förutsättningar som har saknats mera i Afrika, främst en svagare stat. Men kanske har människor där lättare för att vara lyckliga på den plats de lever och bor.

En spännande resa

Inge Benson, 3 maj 2017

Mycket bra avslutning på en mycket intressant trilogi. En resa genom alla världsdelar, över ett mycket långt tidsspann. Mycket läsvärd bok som gen en spännande insikt i människans historia och rörelser från sitt ursprung i Afrika.

Mer personlig...

Örasad, 21 november 2014

...än de två första böckerna i serien. Personligen tycker jag inte denna bok är lika intressant som de två andra, men ger ändå en del intressanta perspektiv på vår samtid.

Kalahari-böckerna - GILLA!

Eli, 23 oktober 2014

Lasse Bergs böcker om Kalahari är helt fantastiskt bra. Böckerna är spännade och bitvis har jag sträckläst dem. Den senaste boken ger känslor av hopp och förtvivlan. Vart är vi på väg egentligen? Positiv utveckling på många sätt i Asien men hur mår människorna rent psykiskt av en så snabb omställning? Hur ska det gå i Afrika? Hur hanterar västvärden problemen i Afrika - hjälper man till eller skor man sig på vissa Afrika-staters enorma naturtillgångar? Hur kan man hjälpa vissa länder att få fred och harmoni, glömma och förlåta.

Hoppas, hoppas att Lasse Berg fortsätter sina resor runt om i världen och skriver om det - känns ibland som man själv är med honom för han skriver så bra!

Medryckande och angelägen.

Marbar (Uppland), 1 juli 2014

Boken är lättläst och engagerande. Lasse Berg är en författare som kan få mej att sträckläsa om saker som man annars måste läsa om i fnösktorra artiklar eller svårlästa avhandlingar. Det känns som om jag läser en spännande roman blandat med biografi och med inslag av deckargåtor och där man hela tiden vet att detta är verkligheten, inte en påhittad eller tillrättalagd fiktion. Alla tre Kalahariböckerna rekommenderar jag varmt.