Du är här: Start / Betyg & recensioner / Lönesänkarna

Lönesänkarna (Inbunden)

Kundbetyg 5

(10 röster)

grundkurs i ekonomi

Göran Gester, 1 juni 2016

Alla borde läsa denna bok. Den ifrågasätter den officiella, alena-rådande "sanningen" om Sveriges (och världens) ekonomi i denna tid. Den är mycket lättläst, bra för oss som tror att ekonomi bara kan förstås av proffs-ekonomer.

Obligatiorisk läsning för politiker och ekonomer

Jan Strandberg, 2 januari 2015

Det sägs att vi aldrig lär av historien för vi ser inte nuet för än i framtiden och då är det för sent. Den här boken visar vårt nu och skall demokratin utvecklas istället för att avvecklas borde ALLA läsa och begrunda den. Människan har valt att leva för att jobba istället för tvärtom. Den här boken förklarar varför. Vilket är förutsättningen för att vi skall kunna välja annorlunda i framtiden.

Aha! Det var så det hängde ihop!

Fina Fia, 23 september 2014

Boken tar med läsaren på en fängslande upptäcktsresa genom de senaste sex decennierna av Sveriges historia i jakten på svaren. Svaren på varför välfärden har urholkats, varför vi haft väldigt hög arbetslöshet i 20 år (fast den dessförinnan under lång tid varit mycket låg), varför klyftorna mellan rika och fattiga från att ha varit måttliga i mitten av 1900-talet nu är lika stora som för hundra år sedan. För varje svar hittar författaren en ny fråga som går djupare än den förra, och bit för bit blir ett halvsekels politiska och ekonomiska skeenden och beslut alltmer sammanhängande och begripliga. Det är spännande som att läsa en detektivroman av högsta klass. Det var svårt att lägga ifrån sig boken, och när jag läst färdigt kände jag mig upplyst och betydligt klokare än innan. Samt - inte minst - hoppfull och övertygad om, att det här går ju att göra något åt, och att den förändringen redan är på väg!

Mycket bra bok

LS, 28 mars 2017

Mycket lättläst och pedagogisk bok om den ekonomiska utvecklingen i Sverige sedan 30-talskrisen. Författaren har verkligen satt sig in i ämnet, och förklarar orsakerna till den ökade ojämlikheten i samhället.