Du är här: Start / Betyg & recensioner / Kina - vår tids drama : historia, politik, ekonomi, miljö, social rättvisa, mänskliga rättigheter

Värdefulla fakta och intressant analys

Carl-Eric Falkenius, 20 augusti 2008

Jag har nu ägnat några dagar av semestern att läsa boken. Den har gett mig stor behållning och varit mycket intressant. Jag blev imponerad av författarens förmåga att framföra väldigt mycket fakta på ett läsvärt sätt och av hans gedigna kunskaper - inom politik och samhällskunskap som är Ljunggrens specialområden - men också inom andra områden som ekonomi och miljö. Analysen av framtiden kan inge både hopp och oro. Jag rekommenderar boken till alla som planerar resa till Kina eller för övrigt vill skaffa sig en fördjupad kunskap om detta spännande land som är så viktigt för utvecklingen av världsekonomin och internationell politik.

En bok om Kina för vår tid

Göran Dahl, 3 augusti 2008

Den här framställningen om Kina har jag läst med största intresse. Efter en sammanfattning av viktiga drag i Kinas historia går Ljunggren närmare in på de faktorer som format dagens stormaktsvälde. Framställningen baseras på den senaste forskningen, till vilken Ljunggren själv har bidragit med sina Asienstudier. Även om boken har en självklar målgrupp bland beslutsfattare, samhällsvetare och ekonomer gör den klara och ofta personliga framställningen att boken med behållning kan läsas också av den som inte tidigare har kunskaper om landet, utan främst vill bilda sig en uppfattning om vad som gör Kina till en så viktig maktfaktor i vår tid. För lärare och specialintresserade elever på gymnasie- och universitetsnivå torde den vara en guldgruva!

Börje Ljunggrens analys visar hur viktigt det är att föra en dialog med Kina, att involvera snarare än isolera. För att kunna göra det behöver vi verktygen som öppnar låsen till det vä... Läs hela recensionen