Du är här: Start / Betyg & recensioner / Sjuka pengar - En svensk insider skakar läkemedelsindustrin

Sjuka pengar - En svensk insider skakar läkemedelsindustrin (Inbunden)

(4 röster)

trovärdigt värre...

Odd1ne, 11 juli 2007

Den här boken är ger en välbehövlig inblick i det enorma medicinska maskineriet. Dr. Rost avslöjar oegentligheter som pågår i den vinstgiriga läkemedelsindustrin. Den är sakligt skriven utan att för dess skull kännas torr, utan snarare som en spännande roman. Det här är en väldigt viktig bok p.g.a. att dessa stora företag åtnjuter stort förtroende hos befolkningen som ofta inte tar hänsyn till att dessa trots allt är globala jättar till företag som drivs av vinstintresse. De misstag eller medvetna fel de gör kan ha förödande effekter på människor och stora delar av samhället.

Den sjuka världen kan bara stoppas genom fakta

Peter Rost beskriver hur världens största läkemedelsföretag Pfizer agerar som en fullfjädrad psykopat för att försvara sitt revir. Ingenting är heligt - allt är tillåtet så länge det helgar medlen för företagets vinst. I Sverige är det så att Pfizer betalar läkare för att göra forskning som visar positiva resultat för deras läkemedel. De korrupta läkarna accepterar välvilligt och stoppar pengarna i egen ficka. De läkare som inte blir erbjudna dessa summor har ingen aning och tror aningslöst på de korruptas vetenskapliga artiklar som, fuskade publiceras i fina vetenskapliga tidskrifter.
Om du själv en dag behöver medicin skulle du då vilja ha en som bara ger dig biverkningar? Eller förväntar du dig att bli botad? Läs boken -gör dig själv kritisk -kolla internet- och informationen din doktor har. Väg ihop och avväg själv vilken väg du vill vandra.

Det kan rädda ditt liv.

Något läkemedelsbolagen (Big Pharma) inte är intresserade av.

Kunde ju ha varit så bra...

Judas, 31 oktober 2007

Synd, jag VILLE verkligen att den här skulle vara bra. Visst förstår man en hel del om hur fult läkemedelsbolagen agerar, men det blir mycket (Peter Rosts) jag, jag, jag i historien. För att väcka full sympati mot Big Corps räcker det inte med att låta läsaren förstå att det är synd om EN kille - som är doktor, läkare, vice VD, ex VD osv. Han blir upprörd över att hans arbetsgivare inte betalade honom bonus på 2,5 miljoner kronor - bara för en sådan petitess att han inte hade jobbat och presterat något över huvud taget senaste året. Konstigt! All heder åt hans agerande men boken är bara lagom bra. Torrt språk som känns som en rapport skriven av en läkare ungefär. Ja, just det, det är ju vad det är... :S

Rätt trist...

Birger B, 3 augusti 2007

Det råder ingen tvivel att läkemedelsindustrin och dess metoder förtjänar både att granskas och att kritiseras. Upplägget med en "insider" som pratar ut var därför lockande. Men det håller inte. Stilistiken är påver och det bestående intrycket är en tavla målad i endast två färger: svart och vit. Och Peter Rost har utnämt sig själv till riddare. Den vite riddaren, om det nu var någon som undrade.