Du är här: Start / Betyg & recensioner / Brödberoende : hur vetet gör dig fet och skadar din hälsa

Brödberoende : hur vetet gör dig fet och skadar din hälsa (Inbunden)

(22 röster)

Om du bara ska göra en sak för att förbättra din...

E.L, 3 juni 2013

Om du bara ska göra en sak för att förbättra din hälsa. Läs den här boken! Det är den vikigaste boken någonsin. Den borde vara obligatorisk läsning för alla läkarstudenter. Ge inte upp läsningen även om du tycker att den innehåller för mycket fakta, terminologi, dåliga liknelser och ironi. Den är skriven av en amerikan. Ta ett kapitel i taget man behöver inte börja från början. Börja med ett kapitel som handlar om något du tänkt på, oroat dig för. Men viktigast av allt är att du slutar äta produkter som innehåller gluten. När du läst boken förstår du varför. Det är så många oförklarliga (tills nu) sjukdomstillstånd av alla möjliga slag som beror på innehållet i glutenprodukter - och inte bara glutenet i sig.

Denna bok är en av de viktigaste böcker om mat och...

Lena Kristensson, 5 november 2013

Denna bok är en av de viktigaste böcker om mat och hälsa som finns just nu. Den ger förståelse för många "oförklarliga" ohälsotillstånd och gör att vi kan börja efterfråga mat som gör nytta och gott i oss. Säd och mjölk är en stor del av vår föda idag, och båda födoämnena har blivit så förändrade av jordbruks- och livsmedelsindustrin att de ställer till det i våra kroppar. Att denne läkare tagit sig tid och kraft att skriva boken är underbart och gör att man gärna förlåter att han ibland upprepar sig. Recepten kan också förbättras, inser man som mycket hälsointresserad, men ger ändå en hjälp till start på ett förhoppningsvis lättare, gladare och hälsosammare liv. Läs den!

Lite "tung", men det gillar jag som varande gammal...

Brita Hedemalm, 20 juni 2013

Lite "tung", men det gillar jag som varande gammal sjuksköterska! Hade kunnat hjälpa många människor om denna bok funnits på 80-talet!

Intressant, men tuggar om samma sak lite väl ofta....

Görel Gunilla Stevens, 7 juni 2013

Intressant, men tuggar om samma sak lite väl ofta. Kapitlet med menyer som ska ersätta vetet, är rent bedrövligt. Krångliga recept med ingredienser som antingen är äckliga eller inte går att få tag på. Att författaren aldrig ens nämner ordet "fisk" undrar man också lite över. Äter man inte fisk i USA? Bortsett från ovanstående är forskningsresultaten om vete både intressanta och oroväckande.

Alla som är vill vara medveten om sin hälsa borde läsa...

Jennifer, 27 maj 2013

Alla som är vill vara medveten om sin hälsa borde läsa den här, oavsett om man anser att man har ett problem med vete eller inte.

Viktig och lärorik bok om livsmedel och hälsa som bör...

Bodil Esping, 17 maj 2013

Viktig och lärorik bok om livsmedel och hälsa som bör läsas av alla matintresserade. Att den skulle kunna förändra livet om man följer kostråden i den gör den ännu bättre.

En viktig och seriös (fakta)bok, som hjälper oss att...

Mats Kemppainen, 12 maj 2013

En viktig och seriös (fakta)bok, som hjälper oss att neutralt ta ställning, huruvida vetemjölet är skadligt eller inte för oss människor.

Ny kunskap om hur den mat vi äter påverkar vår hälsa....

Britta Håkans, 10 maj 2013

Ny kunskap om hur den mat vi äter påverkar vår hälsa. Boken är skriven av en amerikans hjärtläkare som i sitt arbete hjälpt människor komma till rätta med olika hälsoproblem, bl.a övervikt, magproblem. Han beskriver hur det vete vi äter i dag är så förädlat att det inte alls liknar det ursprungliga. Syftet med förädlingen är som alltid att tjäna mera pengar. Vad den förändrade produkten gör med vår hälsa vet vi litet om. Författaren visar på hur människor som valt bort vete ur kosten har blivit av med många av sina hälsoproblem. Tänkvärd läsning.

Interessant ämne - tankeställare!

Deckarkungen, 2 april 2013

Läste denna bok utifrån ett växande matintresse och hur beståndsdelarna i vår kost påverkar hälsan. Intressanta kapitel om det förändrade vetet samt relationen till celiaki och andra hälsoproblem. Boken skulle ha vunnit på en korrektyrläsning till, och de otaliga referenser till amerikanska matvaror och lite fåniga dramatiska exempel gör boken mindre tillgängligt och attraktivt.