Du är här: Start / Betyg & recensioner / Skapelsekonspirationen : fundamentalisternas angrepp på utvecklingsläran

Vad är syftet?

CH, 2 juni 2008

En hopplöst värdelös bok utan vetenskapligt syfte. Kornhall väljer istället i sedvanlig ordning att föra sin personliga kamp mot kristen tro. De vetenskapliga exempel som han framför är hämtade ur Richard Dawkins snart 25 år gamla böcker som sedan länge har visat sig vara vetenskapligt utdömda (inte ens Dawkins sjäv är längre beredd att försvara flera av de exempel som Kornhall citerar). I själva verket har denna bok lagt upp ett gigantiskt smashläge för kreationisterna, och detta i ett avgörande set. Sällan har så många vetenskapliga fel förekommit i en bok som hänvisar till just vetenskapen för att ge stöd åt författarens åsikter. Åsikter som med all önskvärd tydlighet saknar en vetenskaplig grund.

Angelägen bok!

Danio Rerio, 2 oktober 2009

Per Kornhalls bok "skapelsekonspirationen" är en frisk fläkt. Här får man en detaljerad och välskriven genomgång av intelligent design (ID) rörelsens historia och agenda. Genom att först på ett klart sätt gå igenom den vetenskapliga metoden och bevisen för evolutionsteorin, så ger han sig i kast med att förklara varför ID inte kvalar in som en vetenskaplig teori utan snarare bör betraktas som pseudovetenskap. Avslutningsvis går han igenom ID i Sverige, en oroande läsning.
"Skapelsekonspirationen" har som huvudmål att gå igenom ID-rörelsens framfart och de missuppfattningar som finns om evolutionsteorin, som i sin tur systemstiskt utnyttjas av ID förespråkare. Per Kornhall känns som rätt person att skriva en sådan bok eftersom han har ett förflutet i Livets Ord, där ID är ett accepterad synsätt, men även doktorerat inom biologi och numera jobbar som lärare. Det senare sätter sin prägel på avsnittet om konfessionella friskolor, där Kornhall efterlyser mer kontroll av dessa.

Personlig bitterhet alltid ointressant

Katarina, 27 februari 2009

Boken andas för mycket personlig bitterhet för att vara intressant för någon annan att läsa. Konstigt att förläggaren inte reagerat. Bara det att efter 17 (!) års medlemskap i Livets Ord dra så stora växlar på en kyrklig verksamhet är överdriven nog för att göra en misstänksam... vad är syftet?!

glasklar upplysande analys

Heja Dawkins, 20 juli 2008

Jag måste erkänna att jag var lite tveksam när jag började läsa skapelsekonspirationen men after avslutad läsning är jag bara glad att jag läst den och rekommenderar den varmt till alla som är intresserade av ämnet. Kornhall är mycket pedagogisk och insatt. Han förklarar hur den världsbild skapelsetroende har kolliderar med det öppna demokratiska samhället. Hur fel det kan gå när man tolkar bibeln bokstavligt och fundamentalistiskt. Kornhall förklarar varför man inte kan vifta bort livets ord och andra sekter som ofarliga förvirrade fundamentalister utan måste ta dem på allvar och bemöta deras löjliga argument på rätt sätt.