Du är här: Start / Betyg & recensioner / Lilla nej-boken

Lilla nej-boken (Inbunden)

(10 röster)

Viktig läsning

Kaffeläsaren, 8 juli 2018

Billie vill ha sommarkläder på sig till förskolan, fast det snöar ute. När Billie kommer fram vill hon inte alls kramas. Fastän det är en kompis som vill det.
🐴
Lilla Nej-boken är en mycket pedagogisk bok riktad mot 3-6 år. På ett enkelt och tydligt sätt tar boken upp FN:s Barnkonvention artikel 19, där barn har rätt att skyddas mot fysiskt eller psykiskt våld, övergrepp, vanvård eller utnyttjande av föräldrar eller andra som tar hand om barnen. Den här boken är en bok som borde finnas på alla förskolor så de kan jobba vidare med detta med tanke på att alla kanske inte får med sig det hemifrån. Längst bak i boken finns flera frågor som tar upp bokens innehåll, som tex om man måste kramas om man inte vill. För sonen är inte det här några nyheter, vi pratar mycket om sånt hemma. Det märks också när vi läser boken, då han är med och kommenterar de flesta scener i boken. Det är en bra bok att läsa och kunna diskutera runt... Läs hela recensionen

Perfekt för integritetsarbete i förskolan

Detta är en bok kring att integritet och våga säga nej/stopp när det ej känns ok, att ta kontakt och våga lita på vuxna.
Vi får följa Billie under en morgon med pappa och en förskoledag, där pedagog och gosedjurskatten coachar.
Här hemma har vi väldigt olika åsikter kring denna boken, pappan tyckte den var överdrivet präktig och att det blev för mycket med både pedagog och katt som förmanade.
Mamman här hemma som är pedagog inom förskolan sen ett antal år tillbaka tycker att det märks att författaren jobbar inom förskolan då hon lyckas fånga ett antal vanliga konkreta vardagssituationer där temat är viktigt. Dom diskuterar författaren på ett bra och tydligt sätt. Visst, boken kanske inte blir en storfavorit man vill läsa varje kväll. Men jag tänker att denna boken är ett bok man läser en barngrupp eller sitt barn för den har ett viktigt syfte. Och den är ju absolut så fångade att barnen också orkar lyssna igenom. Något ja... Läs hela recensionen

En bok om samtycke för de yngre barnen

@barnbokstips, 11 juni 2018

Jag och 5-åringen har läst Lilla nej boken av Sarah Sjögren och Anna Forsmark. Ett manus jag faktiskt fick läsa innan det fått ett förlag. Hurra att det blev en bok! Billie får lära sig vad man egentligen får bestämma själv. Mjukiskatten Kattis och fröken hjälper till och förklarar. Får man säga nej till en kram? Får man bestämma att man vill ha shorts på vintern när pappa säger det är kallt? Får man säga att man inte vill sitta i frökens knä? Och när får man säga stopp? En bok om samtycke för de minsta. Längst bak i boken finns frågor att fundera på och diskutera tillsammans med barnen. Idag har jag pratat samtycke med elever på högstadiet. Börjar man redan i förskolan eller ännu tidigare och sen anpassar pratet hela vägen upp i tonåren så blir pratet då mycket lättare och färre barn utsätts förhoppningsvis för kränkningar och brott.
Bra med konkreta exempel från barns vardag och Kattis som tydliggör. Läsaren får lära sig stopp... Läs hela recensionen

Viktigt samtal med barn men boken är lite tråkig

HelenaK, 5 september 2021

Vi har läst den flera gånger sedan sonen var 3 och nu han 5. Den är bra eftersom den hjälper med att prata om ett ämne som att hur man säger nej, säga stopp osv. Det är ganska svårt att förklara sådant, och en bok som följer med hjälper. Men. Jag blev irriterad av att sagan inte riktigt hänger ihop och det finns faktiskt fel i den. Som. Är läraren ger vi ses imorgon Billie. Vilket följs av att det faktiskt är lördag imorgon så ingen skola. Osv. Men jag rekommenderar den om du vill prata om hur man säger nej.

Tydlig, viktig och pedagogisk

Jessica.O, 16 oktober 2019

Jag älskar denna boken! Jag brukar alltid ha förslag på något som kan förbättras men denna boken är så genomtänkt att jag faktiskt inte har något tillägg. Den är pedagogisk, tydlig, kopplad till barnkonventionen och kompletterad med bra samtalsfrågor. Bra bok hemma likväl som inom förskolan. Ett riktigt bra presenttips!