Du är här: Start / Betyg & recensioner / Ingens mamma : tolv kvinnor om barnfrihet

Idén är bättre än boken

A, 13 mars 2018

Denna får 4 stjärnor, mestadels för att antologin fyller något som tidigare varit ett svart hål.

Fortfarande kan det vara problematiskt (framförallt för kvinnor) att uttalat och aktivt välja att avstå från barn. Inte bara berättelserna här, utan även en snabb googling på Internet, visar att många frivilligt barnfria får utstå kommentarer, närgångna frågor och ibland ren ilska och surhet över sina beslut. Det är märkligt, men barnfrihet tycks vara en av vår tids sista tabun.

Därför hade jag sett fram emot en bok lik denna. Jag hade hoppats på en antologi där vanliga kvinnor från olika delar av samhället får chans att ge sin syn på ett liv utan barn. Jag hade hoppats på flera berättelser som alla kunnat ge perspektiv och bryta ned en del fördomar som rör kvinnor och moderskap. Istället tycks berättelserna vara lite väl hastigt nedklottrade och de flesta av dem saknar ett tydligt syfte. En del var dock intressanta och... Läs hela recensionen

Otroligt befriande. Har letat efter en liknande bok...

Simone, 20 december 2013

Otroligt befriande. Har letat efter en liknande bok väldigt länge men inte hittat något som kommer i närheten. Jag är själv inte säker på hur jag vill leva mitt liv (med eller utan barn) men boken är superintressant ur ett feministiskt och allmänmänskligt perspektiv.

Jag blev lite besviken, faktiskt. Idén med boken är...

Emma, 9 december 2013

Jag blev lite besviken, faktiskt. Idén med boken är bra, och med tanke på de starka normer som omgärdar ämnet är varje inlägg i debatten nyttigt. Men i min mening är texterna för uddlösa och ointressanta. Många formuleringar (samt uteslutandet av manliga skribenter) förstärker dessutom föreställningen att kvinnor i högre grad än män behöver förklara och försvara beslutet att inte skaffa barn. Det är många ursäktanden i stil med "det är inte det att jag inte tycker att barn är underbara, det är inte det att barn inte är i grunden något fantastiskt, det är inte det att jag...". Det förtar tyvärr en del av den styrka man annars hade kunnat hämta ur essäerna. DN:s artikelserie om barnfrihet var mer läsvärd än denna antologi.

Alltför självklara ståndpunkter. Banala konstaterande...

Kristina Alstam, 2 december 2013

Alltför självklara ståndpunkter. Banala konstaterande kring att det verkar jobbigt att leva med barn. Varför läsa en bok med resonemang jag är kapabel att föra själv?

Det handlar om hur vi agerar mot varandra

A.W., 2 november 2014

Tolv inlägg i frågan om frivillig barnlöshet. Alla skriver utifrån sina egna erfarenheter så det kan vara berättelser om till exempel missfall eller hur olika religioner ser på att inte skaffa barn. En viktig bok för alla oavsett om man har barn eller inte för det handlar om hur vi agerar mot varandra, för ärligt talat så är samhället väldigt elakt mot kvinnor som inte skaffar barn, eller vem har inte hört frasen: "Hur länge har du och x varit ihop nu? När ska ni skaffa barn då? Man måste skynda sig vet du den biologiska klockan tickar."