Du är här: Start / Betyg & recensioner / Husmoderns död och andra texter

(46 röster)

Skarpt

Veraeva, 11 november 2019

Fantastiskt språk och en litterär upplevelse utöver det vanliga. Bitvis mycket akademisk som vittnar om stor och djup kunskap. Härlig, lite torr humor.

Mäktig och krävande

Anni, 8 juli 2018

Trots att jag är en van och vanligtvis också snabb läsarinna tog den här boken lång tid att komma igenom. Texterna är så mäktiga att jag inte orkade läsa mer än högst tre i taget - och då är ändå en del av essäerna ganska korta. De flesta är av litteraturvetenskaplig karaktär och man behöver nog ha läst något av de författare Danius avhandlar i sina texter för att få full utdelning av dessa. Har man inte det så kan jag ändå rekommendera den första och den sista texten; "Husmoderns död" respektive "Min första krets", vilken är texten till författarinnans sommarprogram i P1 2013. Jag är glad att jag orkade mig igenom essäsamlingen, men jag skulle inte rekommendera den till någon som är ute efter lättsmält litteratur, då den här kräver litteraturvetenskaplig förförståelse. Har man det så får man dock god valuta för insatsen.

Mycket givande essäsamling

Marianne A, 25 januari 2021

Som f.d. litteraturstudent är jag imponerad av bredden hos Sara Danius forskning och hennes förmåga att förmedla sina kunskaper på ett lättsamt sätt. Jag kommer att läsa eller läsa om flera av de författare hon skriver om. Tycker dessutom om essän som genre, att jag kan läsa ett stycke i taget och reflektera över det lästa. Allra bäst är Danius när hon är personlig som i texten om hennes barndom.

Rolig, imponerande och lärorik

Ulla , 13 januari 2020

Boken är en av de bästa jag läst 2019. Den är otroligt rolig och innehåller djuplodade analyser av böcker jag har läst och böcker som jag hört talas om. Den var rätt krävande att läsa men inte så svårare än att jag klarade av det och då kände jag mig väldigt begåvad som kunde läsa så kvalificerad text. Jag lärde mig vilka av de stora författarna jag ville läsa själv och vilka jag kan strunta i.
Jag beundrar hennes kapacitet att kunna läsa så otroligt mycket av alla stora författare

Vilken överraskning!

Majlis Glindsjö, 6 augusti 2018