Du är här: Start / Betyg & recensioner / Manhattan Transfer

Manhattan Transfer (Häftad)

(21 röster)

Jag fick en sådan härlig fuck off-känsla!

Christinas Harmoni, 7 augusti 2019

En del böcker kommer med perfekt tajming in i ens liv. Så var det med Manhattan Transfer. Jag har sällan skrattat så mycket av en bok. Och jag är ganska svårflörtad. Men den här, den tog mig med storm. Förutom den sköna humorn är gestaltningen skickligt gjord och språket är vackert. Jag fick en sådan skön fuck off-känsla av Vienna. Hon är lite härligt naiv när hon kommer till New York men sen kaxar hon till sig, helt enkelt för att hon är tvungen om hon ska överleva. Och det gör hon med bravur.

Bra debut!

Laserenbok, 22 juni 2019

Jag tyckte om enkelheten i boken. Jag gillade även att huvudpersonen var så modig och självständig. Trots alla motgångar så kämpade hon ändå vidare för att nå sin dröm. Det var inte så mycket "kärlek och gulligull" i denna bok, vilket jag tycker var uppfriskande! Jag såg en kommentar på Instagram att det var tänkt att komma fler böcker med karaktärer från denna bok. Då hoppas jag verkligen få läsa mer om Courtney, det var en en intressant figur

Bra debut!

booksandteastains, 3 juni 2019

En berättelse om att våga trotsa andras fördomar, våga följa sina drömmar och ta steget ut ur sin egen komfortzon.

"Manhattan transfer" är full av syner, dofter och ljud från New York. Och precis som New York har också denna bok puls. Språket är rappt och modernt och berättelsen står aldrig stilla. Ser framemot fler böcker av författaren!

Härlig Feelgoodbok

Frökenmillaskänslaförböcker (Vid Vänerns strand), 23 maj 2019

En härlig feelgood roman som utspelar sig i Linköping och mestadels i New York. Med ett härligt persongalleri och en underhållande historia blir det en härlig läsupplevelse och Katja Hvenmark-Nillson en ny spännande författare som ska bli kul att följa.

The Big Apple

Så, nu har även jag läst Manhattan Transfer 🌁
En fartfylld och humoristisk (men med allvarliga inslag) bok om Vienna, som spontant drar till New York efter ett kraschat förhållande. Allt går inte som hon tänkt sig, men händelsefattigt blir det i alla fall inte. 😊
Beskrivningarna av både personer och miljöer är klockrena och det är lätt att se allt framför sig medan man läser. Jag diggade denna bok från början till slut och tänker att den verkligen skulle kunna bli en härlig film. Mitt betyg blir 💙💙💙💙➕ av 5.

Fartfylld Feelgood

@enbokromans, 18 maj 2019

Jag har varit i New York en gång, sommaren 2001. Jag åkte dit för att jobba en vecka och det var en så rolig vecka men jag minns också hur överväldigad jag var när jag kom dit själv. Jag minns känslan av ett otroligt tempo som genomsyrade staden och hur svårt det var att hänga med. Första kvällen spenderade jag på mitt hotellrum och åt donuts. Att då bryta upp från en liten ort i Sverige och själv flytta dit på vinst och förlust, som Vienna Anderzén gör i Manhattan Transfer, är inspererande att läsa om.
.
Vienna upplever att hennes liv bara snurrar på i en nedåtgående sprial som hon inte själv kontrollerar. När hennes expojkvän och tillika chef ger henne sparken packar hon väskan och drar till New York, en stad hon älskar från alla sicoms hon har sett och där hon hoppas få ägna sig åt att fotografera. Men staden är både underbar och skrämmande och människorna i den likaså. Hon åker på flera smällar, nästan fler än hon klarar ... Läs hela recensionen

Härlig feelgoodbok!

@vattenstormsbokhylla, 15 maj 2019

En härlig feelgoodberättelse om Vienna som efter en bruten relation beslutar sig för att åka till New York för att söka lyckan som fotograf och samtidigt försöka leta upp Ryan - en man hon träffade på sin systers bröllop och som inte riktigt kan släppa tankarna på. Väl i New York händer mycket och livet är inte alltid en dans på rosor. Man får en härlig känsla av New Yorks intensiva stadsmiljö och jag blir definitivt sugen på att besöka staden. Viennas resa är intressant och man känner verkligen för henne och får den där känslan att "hoppas det löser sig för henne tillslut".

Språket är bra och vardagligt med många igenkänningsfaktorer insprängda i texten.

Igenkänning

Johanna, 14 maj 2019

Ibland snubblar man oväntat över böcker som kommer väldigt nära ens ömma punkter. Här har jag en sådan.

Jag vet inte om det beror på att jag snart ska dra iväg, att jag bär på samma "duktig flicka"-syndrom eller att jag känner igen mig i hennes kärleksförhållande, men jag identifierar mig starkt med Vienna Anderzén. Trots att vi egentligen är extremt olika.

Det här är en fängslande debut av Katja Hvenmark-Nilsson. Scenerna och karaktärerna känns trovärdiga, om än inte alldagliga. "Manhattan transfer" är intrigbunden och rapp i både handling och replikskiften. Ibland kanske lite väl rapp och jag tvingas bläddra tillbaka för att dubbelkolla att jag förstår saker rätt. Men då underlättar de tydliga tidsangivelserna.

Lättsam och medryckande

Littermentärt, 14 maj 2019

Den här boken innehåller det mesta du vill att en feelgood ska. En huvudkaraktär du både suckar åt och skrattar med. En handling som hela tiden drivs framåt och gör att läsningen flyter på. Intressanta bikaraktärer med sina egna historier (jag hade faktiskt önskat att en del av dessa historier hade fått ännu större plats, då jag ibland tyckte de var mer intressanta). Samt ett mål som du håller tummar och tår för att huvudkaraktären ska nå. Boken ger mig en genuin känsla av livet i New York, även om jag aldrig varit där annat än genom populärkulturen. Jag kan rekommendera den till alla som brukar uppskatta en bra feelgoodroman som låter en drömma sig bort för en stund.