Du är här: Start / Betyg & recensioner / Ljuskällan

Ljuskällan (Inbunden)

(5 röster)

Klimatångest, humor och kärlek!

Anna Bokmal, 1 december 2020

I Ljuskällan får vi åter träffa Staffan och hans familj, frun Anna och de två sönerna. I första boken hade Staffan den framträdande rollen, nu är det Annas tur att ta större plats. Anna har en längtan att leva enklare och mer i samklang med naturen, så när hon får chansen att flytta ut till det röda torpet i ekobyn Ljuskällan vill hon ta den. Staffan är inte lika pigg på idéen men för Annas skull är han beredd att ge det en chans, för en tid i alla fall. Sagt och gjort, familjen flyttar ut på landet, där råder det brist på wifi men det finns får, kaniner och hårt kroppsarbete. Det finns även en hel del andra saker också, lockelser och krav som ingen i familjen kanske hade räknat med...

Jag uppskattade Under två timmar, men fastnade än mer för Ljuskällan. Kanske för att jag har lättare att känna igen mig i Anna, och hennes längtan till ett enklare liv på landet och klimatångesten. En lättläst feelgood med vissa komplikatione... Läs hela recensionen

pockethexorna

Pockethexan, 21 juli 2020

-"Ljuskällan är namnet på den ekoby dit Anna, Staffan och deras barn
flyttar för gott enligt Anna - på prov enligt Staffan. Ett livsstilsbyte
med grönsaksodlingar i växelbruk, höns, får, bikupor och kompostering.
Långt från wifi, eleganta skoaffärer, chefsskrivbord och det lyxiga nya
kök Staffan drömmer om.

Anna lider av depression och behöver något som tänder livsgnistan igen,
hon behöver känna att hon bidrar till skapandet av en bra framtida värld
för sina söner. Hon anammar allt hon ser i byn, axlarna slappnar av och
ögonen börjar tindra igen.

Staffan tar tjänstledigt från sitt chefsjobb och hyr ut villan månadsvis
för att ha en backup, men följer med till byn för Annas skull - eller
för risken att bli ratad och lämnad. Han är en tvivlare, han
ifrågasätter mycket av det han ser och är inte förtjust i bybornas lite
militanta förhållningsregler.

Efter bokens förs... Läs hela recensionen

Fantastisk roman som är så rätt i tiden

Jag har tidigare läst Hannas bok Under två timmar och tyckte den var fantastisk, denna bok är en fristående fortsättning av den boken. Den handlar om Staffan och Anna som lever som de flesta av oss med jobb, barn, hus, renovering, förskola etc och försöker få livet att fungera så smidigt och smärtfritt som möjligt. Anna träffar Frida på ett tåg där hon berättar att hon lever i en EKO-by och det sätter igång tankarna hos Anna om hur deras familj lever angående miljötänk - det resulterar efter tag i alla fall till att Anna och Staffan med barnen flyttar ut till denna EKO-by som heter Ljuskällan.

Boken är lättläst och välskriven och jag kunde inte släppa boken utan sträckläste den. Jag tycker Hanna är fantastisk på att beskriva miljöerna och karaktärerna - jag kunde verkligen leva mig in i byn Ljuskällan och se allt framför mig, skickligt skrivet. Jag gillade boken skarpt och den ligger väldigt rätt i tiden angående miljötänke... Läs hela recensionen

charmig, mysig och underhållande

@bettan_bokprataren (Örebro), 18 februari 2020

Hanna är bra på att skapa karaktärer som är väldigt trovärdiga, de har både bra och dåliga sidor.
En mycket välskriven bladvändare som är lättläst, charmig och mysig. Dessutom med ett djupare budskap som ligger helt rätt i tiden och som manar till eftertanke. Jag både skrattar och blir berörd precis som jag vill bli när jag läser en feelgoodroman. Läs mer på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/02/ljuskallan-hanna-landahl.html

Hög igenkänning!

Villivonkansbooks, 6 februari 2020

Ljuskällan är den fristående fortsättningen på Under två timmar som kom ut 2018. Jag läste Under två timmar och tyckte mycket om den boken. I Ljuskällan får vi återse Staffan och hans fru Anna. Staffan drömmer om ett nytt kök medans Anna drömmer om ett helt annat liv. Anna vill flytta, ha självhushåll och tänka mer på miljön. Av en slump träffar Anna en kvinna på tåget som lever i en ekoby och snart vill även Anna flytta dit.

Det här en roman som jag tror att vi är många runt fyrtioårsåldern som kan känna igen oss i. Tankar om hur man lever, bor, arbetar och om det verkligen ska vara så här för all framtid är vi nog många som delar. Sen att ta steget fullt ut som Anna och Staffan gör, är vi kanske inte riktigt lika många som vågar. Det är omöjligt att läsa Ljuskällan utan att själv fundera över sitt eget liv. Precis som med den förra boken, så gillar jag karaktärerna, att de är vanliga människor med vardagliga problem som ma... Läs hela recensionen