Du är här: Start / Betyg & recensioner / Kärlek i mån av snö

Kärlek i mån av snö (Inbunden)

Kundbetyg 3

(6 röster)

Charmig

Mitt i sommaren slår jag till med en roman som utspelar sig under vinter och juletid. Boken handlar om Kate som numer är en pensionerad före detta OS-medaljör i handboll men är nu tillbaka i Sverige. Idag arbetar Kate på Svenska Akademins kansli. Reggaestjärnan Rock är en bra människa men inte världens bästa pappa så när Britta ska börja skolan lämnar Kate honom. Britta och Kate bor på Djurgården med mamma Dollan och ett antal mostrar som lägger sig i det mesta. Britta tror på jultomten och mamma Kate vill hitta en pålitlig tomte, men hon letar också efter kärlek.
Barnboksförfattaren Kalle söker kärlek på barer och tinder, och detta går väl inte speciellt bra. För att ha råd med julklappar startar han firman Tomteknäck.

Att läsa en julbok mitt i sommaren var väldigt mysigt. Det här var en mysig, charmig bok med inslag av humor. Dock tycker jag att den var lite rörig, jag hade svårt att komma in i boken och saknade driv... Läs hela recensionen

småcharmig i juletid

@bettan_bokprataren (Örebro), 18 december 2019

En charmig och småmysig bok men jag fastnar aldrig riktigt för den. Jag har svårt att komma in i den och då den aldrig tar fart så tar det tid för mig att läsa den.
Jag hade nog lite för stora förhoppningar och saknade de där ljuvliga scenerna med heta känslor, drama och passion. Kanske lite mer av allt det där som ska finnas i en riktigt bra feelgood bok.

Mitt omdöme
Boken är helt klart läsvärd, en lättsam och trevlig handlingen. Mysiga karaktärer och en del julkänsla.

Uppvärmning inför jul

Bokdjungeln , 28 oktober 2019

Men vilken mysig bok. Den perfekta uppvärmningen inför vinter och jul! Den ska absolut läsas nerbäddad i sängen eller uppkrupen i soffan med tända ljus tycker jag. Älskar att boken även blandar i riktiga händelser som bland annat rörde svenska akademin efter metoo. Jag känner också lite extra för boken då Sara Danius nämns för den starka kvinna hon var. Jag gillar handlingen eftersom jag upplever den som lättsam och det gör att man läser ut den ganska fort. Jag gillar boken och rekommenderar de som behöver få lite feeling inför jul att läsa den.

Charmig julroman

Kaffeläsaren, 23 oktober 2019

Kärlek i mån av snö en kärleksroman som utspelar sig i juletid. Kate är ensamstående mamma till Britta och bor med sin mamma och sina mostrar i ett hus på Djurgården. Kate var tidigare handbollsproffs men jobbar nu på Svenska Akademiens kansli. Kate har ett ganska bra liv men saknar kärlek till en man i sitt liv. Barnboksförfattaren Kalle saknar i sin tur en kvinna och letar överallt. En dag korsas deras vägar.
Boken skildrar samhället i Sverige för ett par år sedan efter Metoo briserat och när skandalerna på Svenska Akademien sker och Sverige står utan regering. Författaren lyckas få in det naturligt in i berättelsen om Kate och Kalle. Det är trevligt att läsa om Kate och Kalle men det känns som berättelsen inte riktigt tar fart. Det puttrar på lite lagom genom hela berättelsen utan någon större dramatik. Jag hade önskat lite större känslor, mer drama, mer sex, ja lite mer av allt som i böckerna jag läst innan av författaren. M... Läs hela recensionen