Du är här: Start / Betyg & recensioner / Den andra systern Boleyn

Den andra systern Boleyn (Inbunden)

(4 röster)

Kungliga intriger, kärlek och svek!

Jag gillar historiska romaner i allmänhet, och de som bygger på sanna historier i synnerhet. "Den andra systern Boleyn" var intressant på alla sätt och vis men jag fastnade inte riktigt i den. Den var svår att komma in i och jag tyckte mest att allt bollades mellan de två systrarna hela tiden. Men jag kanske ska nämna att jag inte hade koll på att den är verklighetsbaserad. Hade jag vetat det hade jag nog haft en större förståelse för bollandet.

Philippa Gregory har ett behagligt och lättsamt språk. Hon ger mig en ordentlig historielektion utan att jag ens märker det, jag trodde ju allt var fiktion. Hon har verkligen fångat intrigen vid hovet, både kärlek, svek, makt och girighet. Såg att den även har filmatiserats, jag blir väldigt sugen på att titta på den.

En spännande roman om svek, hemligheter och makt

Oj vilken fantastisk berättelse! Den andra systern Boleyn är en förstklassigt berättad historia som var omöjligt att lägga ifrån sig, handlingen är snabb men samtidigt genomtänkt och alla historiska detaljer var underbart att läsa om. Philippa Gregory har skrivit en spännande historisk roman om svek, familjehemligheter, romantik och makt som tillsammans nålar fast läsaren och skapar intresse.

Den dramaturgiska kurvan i handlingen är välskriven och spännande; det händer hela tiden något nytt och intressant som skapar en nyfikenhet att fortsätta läsa. Det är oväntade vändningar och spännande scener sammanflätat med välskrivna dialoger och ett intressant maktspel. Rivaliteten mellan Boleyn systrarna var dessutom en spännande twist i handlingen, för läsningen blev dramatisk och maktspelet fick ett fint fokus.

Philippa Gregory har gestaltat karaktärerna på ett bra sätt, vi får lära känna deras egenheter på djupet samtidi... Läs hela recensionen

Läsgodis för historieintresserade

Fox, 16 oktober 2021

Att vara flicka och kvinna på 1700-talet var inte lätt. Hon hade absolut ingenting att säga till om och giftes bort vid unga år. Mary, Annes yngre syster, giftes bort vid tolv års ålder och hann knappt lära känna sin make innan hon kallades till hovet vid fjorton års ålder. Att hon redan var gift betydde ingenting. Det var kungen som bestämde och att misshaga honom var otänkbart. Det medförde även fördelar för familjen i form av titlar och landområden.
Mary ingick först bland drottningens hovdamer och blev därefter kungens "frilla", dvs älskarinna. Drottning Katarina av Aragonien var tvungen att finna sig i kungens alla nycker. Mary föder kungens barn, men eftersom de inte är gifta har de ingen arvsrätt. Och medan Mary är på Hever Castle, hennes barndomshem, tar Anne över hennes plats hos kungen. Kungen måste alltid hållas på gott humör, och de flesta fjäskade för honom, eftersom det annars kunde sluta riktigt illa.
Intressan... Läs hela recensionen