Du är här: Start / Betyg & recensioner / Klara livet

Klara livet (Häftad)

(2 röster)

Fint och starkt kärleksberättelse

Brijdeep Kaur, 15 maj 2020

Klara Livet är en fint och stark berättelse som kan ha en igenkänningsfaktor för många ungdomar som går på gymnasiet eller har minnen från sina år i gymnasiet. Att älska någon så mycket att den person blir ens hela livet, att det finns bara ett namn som minns och inget annat spelar roll har vi flesta varit med. Även att förlora denna äkta kärlek har vi många varit med; jag också. .
--
Detta känsla, att bli kär i någon på ett så starkt sätt, att förlora detta kärlek och att se detta person gå vidare när man själv kämpar att gå vidare men det går bara inte. Allt det, detta är beskriven på en väldigt fint och naturligt sätt.
Ett litet minus är att det kändes som att flera gånger i boken slutas ett kapitel abrupt och nästa börjar med något helt annat vilket störde mig lite men det hindrade mig inte från läsa boken vidare. .
---
Boken har korta kapitel och är lättläst som gör att boken går att sträckläsa. Rekommendera... Läs hela recensionen

Så vacker och så smärtsam!

Boktanten, 12 maj 2020

Det här med den första, stora kärleken är väldigt jobbigt. Man andas, tänker, känner och lever för den andra personen. Allt kretsar kring den och man vill vara nära varje sekund. Lika lycklig som man är när kärleken är besvarad, lika olycklig blir man när den tar slut. Alla de känslorna har Nike Krantz lyckats fånga och förmedla till mig som läsare. Det knns som om det är mina känslor, som om det är jag som längtar, saknar, älskar och hatar.

När jag började läsa var jag först lite tveksam till språket i boken, jag läser inte så mycket prosa och lyrik. Men efter ett tag kommer jag in i det och sen är det mycket svårt att sluta läsa. De lite ryckiga och ofullständiga meningarna förstärker alla känslor. Det är ju så hjärnan funkar under stress, ångest och total lycka. Man hinner inte tänka klart ena tanken innan en ny pockar på uppmärksamhet. En mycket bra bok för alla åldrar.