Du är här: Start / Betyg & recensioner / Som nitroglycerin

Som nitroglycerin (Inbunden)

(13 röster)

Katt och råtta lek- så spännande

E. Berglöf, 4 april 2019

Vill du uppleva spänning och en bra story? Vill du ha fart och att det stundtals är rått och brutalt? I så fall ska du läsa Som nitroglycerin.Den här boken är bra, riktigt bra till och med! Handlingen ger läsaren mycket spänning och dessutom erbjuds många oväntade vändningar och det är rent omöjligt att klura ut exakt hur det hela ska sluta. Det kallar jag en bra thriller. Katt och råtta ända till slutet.
Vilken fantastisk debut, boken är en välskriven bladvändare, som du bara måste läsa ett kapitel till, för att sedan inse att du läst 200 sidor.

Grymt bra!

Anna Bokmal, 13 mars 2019

Den framstående advokaten Nils Bromander hittas mördad på ett utstuderat rått sätt. Bromander är en välkänd profil, dock ej på det smickrande viset. Han har nämligen fått både våldtäktsmän och polismördare frikända. Hans renommé gör listan på tänkbara hämnare lång. Poliserna får minst sagt fullt upp med att nysta i Niklas förflutna som visar sig vara både mörk och grym.

Det här är en rå, brutal deckare med kvinnofokus. Svåra ämnen som kräver uppmärksamhet och eftertanke. Mäns våld mot kvinnor, starka sekvenser som väcker både äckel och avsky. Samtidigt tvingas läsaren ha två tankar i huvudet på en gång; det finns orsaker till att människor blir monster. En inte alltid så enkel balansgång. Vissa väljer att göra upp med sitt förflutna och skapa sig själva i en bättre form att växa i, medan andra inte gör nåt motstånd att vandra monstervägen.
För att använda ett slitet och nött uttryck; det här är en riktigt spännan... Läs hela recensionen

Tveksam start men blev sen riktigt bra!

Villivonkansbooks (Örebro), 25 februari 2019

Som Nitroglycerin är en rå och bitvis riktigt otäck deckare. Berättelsen börjar lite trevande och jag har svårt att komma in i boken. Jag blir inte intresserad av varken karaktärerna eller handlingen i sig och efter halva boken slår jag igen den. Och tänker att jag inte ska läsa ut den. Men det går en vecka och jag kommer på mig flera gånger med att fundera på hur det gick. Med den otäcka advokatens dotter. Med Lisa både polisiärt och privat. Och den fruktansvärda Nils Bromander, skulle han någon gång få ett straff?! Boken hade något som ändå väckte mitt intresse så jag bestämde mig för att ge den en chans till. Det är jag otroligt glad för! Nu klev jag direkt in mitt i boken och läste klart resten i ett svep i natt. Med höjt tempo, spännande intriger och oväntade vändningar fångade berättelsen mig denna gång. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som gjorde att jag först var så tveksam till den. Kanske allt otäckt våld m... Läs hela recensionen

Spännande läsning!

Anna Johansson, 14 februari 2019

Snabb och fartfylld deckare med naturligt kvinnofokus och hög spänningsfaktor. Svår att lägga ifrån sig. Man måste få reda på hur det går.