Du är här: Start / Betyg & recensioner / Hur mår fröken Furukura?

Hur mår fröken Furukura? (Inbunden)

(2 röster)

Lättläst feelgood om att följa sin hjärta

Brijdeep Kaur, 15 maj 2020

Hur mår fröken Furukura? är lika mycket en varm och rolig kärleksförklaring till en udda figur som en allvarlig fundering över vad det innebär att leva ett "normalt" liv.
.
En lättläst feelgood med både humör och allvar, en viktigt bok som tar upp hur fungerar normer i samhället. Som 36 åring singel kvinna utan ett fast jobb är livet svårt för henne. Nej, hon trivs ju perfekt i detta liv men förväntas något helt annat från omgivning och samhället. När en man flyttar tillfälligt in hos henne börjar alla gratulera henne och önska att de går vidare och gifter sig och skaffa barn. Det spelade inte längre någon roll om Furukura vill förklara att mannen är hemlös och bor hos henne bara tillfälligt. Inte ens hon får talutrymme vad hon vill utan bli tillsagd vad hon bor göra nu när hon hittat en man! .
Jag tyckte väldigt mycket om boken och Furukura och att hon följer sin hjärta och struntar i alla andra. Jag önskar att jag kan v... Läs hela recensionen

Underhållande läsupplevelse

Villivonkansbooks, 10 mars 2020

Sayaka Murata är en av Japans mest prisade och omtalade författare och hon har också vunnit det prestigefyllda Akutagawa-priset. Inte förrän nu har en bok av henne översatts till svenska. Det är alltid roligt att upptäcka nya författare och lite extra roligt är det när det är författare från länder och med kulturer som jag sällan läser av. Hur mår fröken Furukura är en liten (162 sidor) men naggande god roman som handlar om Keiko Furukura. Keiko är en 36 årig singel som aldrig haft en pojkvän och som har jobbat i den lokala lilla närbutiken i arton år. Ett jobb som alla trodde bara skulle vara tillfälligt tills Keiko träffade en man och blev hemmafru. Istället blev det ett långvarigt jobb som Keiko tar på allra största allvar. Keiko är en speciell person med väldigt bestämda rutiner i sitt liv och hon vill att allt ska vara exakt så varje dag. Vilket inkluderar även omgivningen. När jag läser om henne så känns det som att hon har någ... Läs hela recensionen