Du är här: Start / Betyg & recensioner / Den själviska genen

Den själviska genen (Häftad)

(3 röster)

Evolutionen har aldrig varit roligare

Robin Wood, 13 oktober 2020

Dawkins är verkligen en ordkonstnär som på ett lättförståeligt och lättläst sätt beskriver en av de mest missförstådda och svårbegripliga områden som finns. Självklart lider boken stundtals av sin ålder då mycket ny forskning har kommit men både efterorden och noterna reder ut detta på ett tillfredställande sätt. För egen del har jag läst om evolution på universitet så inget var kanske helt nytt, men de exempel som finns utspridda i boken presenterar annars krånglig kunskap på ett ett intressant och ibland roligt sätt. Alla som har minsta intresse av biologi eller naturvetenskap borde läsa denna bok.

Bildning för medborgare

Patrik Ring (Uppsala), 22 juli 2020

Jag sitter och bläddrar i mitt första (men inte enda) exemplar av denna bok (Grenada publishing 1978 , tryckt 1979) som jag köpte som gymnasist på katedralskolan i Uppsala. Jag har ytterligare två upplagor i min bokhylla en svensk översättning från 1980 talet och en nyare Engelsk utgåva. Jag kommer ihåg vilken ögonöppnare "The Selfish Gene" var den gången. En nästan euforisk lycka när man verkligen förstod hur allt hänger ihop! För en naturvetenskapligt intresserad yngling är evolutionen, som den beskrivs i den tidens läroböcker, mer eller mindre obegriplig. Efter några kvällar med Dawkins faller alla bitarna på plats. Med Dawkins som ciceron, med en genialiskt klar prosa och övertygande resonemang blir allt begripligt. Som kronan på verket, ett avslutande kapitel om memer.
Ingen bildad medborgare kan undvika att läsa och begrunda den här boken från en av vår tids stora kulturpersonligheter.