Du är här: Start / Betyg & recensioner / Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee : erövringen av Vilda Västern ur indianernas perspektiv

Polare till indianfreak

Carl-Axel Olof Sehlstedt, 30 januari 2014

Mycket bra o innehållsrik bok. en av den bästaindian böcker jag läst. Rekommenderas verkligen. Köp den omgående. Jag läser inte "indianlitteratur" men har en granne som "äter" allt i genren.

Detta är en jättebra historisk roman om hur set...

bonadea, 20 november 2013

Detta är en jättebra historisk roman om hur set verkligen har gått till i kriget mellan vita och Indianer. Det är chockerande läsning för även om man har vetat om att Indianer har blivit lurade på sitt land så hade jag ingen aning i hur högt grad. Detta är Amerikas blodiga historia som de verkligen borde skämmas över, indianer har blivit värre behandlade än djur t om lägre i rang än svarta folket var på den tiden. Intressant att få lära känna de riktiga krigar hövdingar och ta del av deras visdom, men det är sorglig läsning.

En maläten historia

Patrick V, 8 oktober 2012

Det är inte fel att ta parti för Nordamerikas urbefolkningar - tvärtom. Men att rekommendera den här boken är bara ett fattigdombevis för den svenska bokmarknaden. Boken gavs ut 1970 - för 42 år sedan! Och är kuriosa idag. Den är illa översatt och delvis felaktig. Som skönlitterär författare tog sig Brown nog vissa friheter som inte rimmar med de krav man kan ställa på en populärvetenskaplig historik. Att vara uppdaterad är själva idén. Forskningen går hela tiden framåt. Brown avled för 10 år sedan och har inte uppdaterat boken under åren efter 1970. Att leva på läsarnas okunnighet är inte särskilt snyggt. Det finns mängder av amerikanska historiker som slår Brown med hästlängder idag. Och på svenska hittas till exempel Peter Glas "Geronimo" (2011) och Tommy Erikssons "Custers sista strid" (2011) som bägge är fängslande, faktatrogna och moderna "indianböcker".

Vårt arv

siestahippo, 19 september 2012

Historieskildring av bästa slag!