Du är här: Start / Betyg & recensioner / Ers Majestäts olycklige Kurt : en roman med verklighetsbakgrund

Trivsam och tankeväckande historielektion

Eva, 9 september 2014

Advokatparet Ebervall & Samuelsons historiska roman om den olycklige fifflaren (och möjligtvis också pedofilen) Kurt Haijby, som nästlade in sig hos Sveriges kung Gustav V, intar en framskjutande plats i min boksamling. Koncentrerat, välskrivet och rakt på sak hamnar läsaren i en häpnadsväckande historia med förgreningar i krigstidens Tyskland, märkliga kungafester på Djurgården i Stockholm, utpressning och indragna sprittillstånd.

Intressant historieskildring

Pia, 31 januari 2014

Dom har gjort det igen. Snacka om bladvändare! Fast egentligen är det fel beskrivning. Detta är författarnas debutroman. Men jag läste deras andra bok om den oskyldigt dömde Olle Möller först. Lena Ebervall och Per E Samuelson har ett sätt att berätta så historien blir både levande och mycket meningsfull att få inblick i. "Det folk som har glömt sin historia har ingen framtid" skrev Henrik Wergeland . Författarna beskriver historiska skeenden som jag inte kände till. Exempelvis att monarkin var hotad i samband med det revolutionära läget år 1918. Kraven på republik och demokrati var höga från vänstern. Kungen, Gustav V, hade till och med sina koffertar packade för snabb flykt. Drottning Victoria vågade inte komma hem. Men den 14 november 1918 höll Hjalmar Branting ett berömt tal som räddade kvar kungen på tronen och ledde till att demokrati, parlamentarism och lika rösträtt för alla infördes. Författarna berättar också om de politisk... Läs hela recensionen

Fascinerande berättelse!

Lena Annicka Bergqvist, 3 september 2019

Jag hade precis läst boken om Fröken Florence Stephens på Huseby och ville läsa mer av författarna till den boken. Historien om Kurt Haijby i boken "Ers Majestäts olycklige Kurt" är verkligen fascinerande, hur kunde detta ske? Fantastisk historia som inte lämnar en oberörd. Jag kunde inte släppa boken och när den var slut ville jag läsa mer så jag kommer nog att beställa fler böcker av författarna Ebervall och Samuelson.