Du är här: Start / Betyg & recensioner / Pillerparadoxen : varför lider fler och fler av psykiska problem när medicinerna bara blir bättre och bättre?

Kunskap som förpliktigar!

Maria Bark, 18 september 2014

Den som läst denna bok eller på annat sätt fått kunskap om hur läkemedels industrin, psykiatrin och psykofarmaka påverkar vårt samhälle och vår syn på varandra kan inte fortsätta som om man inte fått denna kunskap.

Jag arbetar inom socialtjänsten med barn och ungdomar. Jag arbetar med samverkan mellan olika professionella hjälpare, barnen/ungdomarnas familjer och deras privata social nätverk.

Det är ett mycket vanligt inslag i de familjer jag har kontakt med att barnet eller ungdomen medicineras antingen med antidepressiv medicin eller med något läkemedel för ADHD. Vad som krävs för medicinering är inte längre en noggrann utredning och en förståelse för helheten i livssituationen. Det är vanligt att barn och ungdomspsykiatrin skriver ut läkemedel för "misstänkt ADHD" och någon utredning fullföljs inte. Skolan förväntar sig ofta utredning och medicinsk hjälp när barn har det krångligt i skolan, ett barn med diagnos ... Läs hela recensionen

En angelägen bok

rolf öberg, 21 april 2014

Det är skrämmande att läsa om hur kommersiella krafter undanhåller och vinklar forskningsrapporter för att sälja mer läkemedel. Särskilt allvarligt är detta i de fall då medicinen gör patienterna sämre och i värsta fall kroniskt sjuka.

Det vore mycket intressant att läsa om svensk forskning på området kommenterat av någon svensk läkare eller journalist. Det är en mycket bra början att denna bok översatts till svenska.

Möjligtvis kan man tycka att den blir lite läkemedelsteknisk emellanåt och det kan vara lite svårt att följa med då samma substanser marknadsförs under ett flertal olika namn. Jag skulle önska att listan över skadliga/tvivelaktiga läkemedel kompletteras med en lista över substanser som har hjälpt patienter.

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Mycket viktig bok!

Christer Fäldt, 3 juni 2014

Författaren har gjort ett mycket imponerande arbete. Boken är välskriven och det finns hänvisningar till de sakuppifter som förekommer. Boken är inte enbart "lättläst", utan kräver både intresse och intellektuell vakenhet av sin läsare.
Pillerparadoxen är bland det mest skrämmande jag läst på år och dag. Efter att ett antal år varit verksam som psykolog på ett psykiatriskt sjukhus var jag ändå förberedd på att här kommer saker som kan störa sinnesfriden. Men de oerhörda fakta som boken presenterar är värre än även en person med mitt psykofarmakaskeptiska sinnelag kunnat föreställa sig.
Trots att jag är skakad efter läsningen av boken är jag djupt tacksam över att den skrivits. Jag hoppas innerligen att den får många läsare. Jag vill också ge förlaget Karneval ett ord till tack för att ha givit ut denna viktiga rysare.

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Intressant bok om psykiatri och läkemedel

Lars Lundvall, 3 februari 2015

Whitakers bok skulle ha fått en femma men på grund av dålig strukturering av stoffet blir det bara en trea. Massor av undersökningar citeras genom hela boken. De flesta kommer fram till att långvarigt bruk av psykofarmaka är meningslöst eller direkt skadligt. Boken ger en minst sagt negativ bild av läkemedelsindustrins metoder för att få sälja så mycket medicin som möjligt

Tyvärr förekommer sällan sammanfattande analyser av de olika kapitlen vilket är nödvändigt för att läsaren skall kunna få en klar bild av bokens budskap.

Boken bör läsas av alla som är intresserade av psykiatri och inte minst av samhällsproblem.

Lars Lundvall

Oerhört viktig bok

Inblandad, 2 januari 2015

Borde läsas av ALLA som på något sätt har att göra med eller kommer i kontakt med dem som lider av psykisk ohälsa. Anmärkningsvärt, minst sagt, att inte mer har hänt hos ansvariga. Vilka skall stå till svars för oräkneliga onödiga närmast livslånga lidanden. Hela samhället förlorar ekonomiskt, men framför allt individerna själva förlorar i livskvalitet. Vem tjänar på rådande förhållanden?

Väckarklocka för psykiatribluffen

Ida Marie Borgström, 21 november 2014

Boken är väl underbyggd med forskningsresultat och mycket trovärdig. Författarens bakgrund ger ytterligare trovärdighet. Han framför sina argument mycket skickligt och bygger upp argumentationen allteftersom i boken. Den vetgirige och självständigt tänkande läsaren får själv komma till sin slutsats samtidigt som bokens innehåll, utom alla tvivel, pekar på de dåliga underlag som finns för läkemedlens berättigande över tid, och vilken enormt mänskligt lidande som det oftast innebär att använda SSRI preparat, neuroleptika samt s.k. ADHD mediciner.

Intressant och skrämmande

Maria, 7 juli 2014

Robert Whitaker har gått igenom forskningsrapporter och visar här att det vetenskapliga underlaget för funktionen hos flertalet psykofarmaka är mycket bristande. På lång sikt förvärrar de prognosen för psykiskt sjukdom. Det som läkemedelsindustrin påstått: att psykofarmaka rättar till kemiska obalanser i hjärnan stämmer inte. Istället orsakar de patologiska förändringar i hjärnan, som på kort sikt kan dämpa vissa symptom. På lång sikt förändras hela biokemin i hjärnan, bland annat med förändring av receptorer för signalsubstanser. Detta gör att de ursprungliga symptomen riskerar att återkomma med extra styrka om medicinerna sätts ut snabbt. Detta kan leda till beroende och kronisk sjukdom. Patienterna mår inte bättre av att äta medicinerna kontinuerligt, då hjärnan anpassar sig. Som vården fungerar idag löser man ofta det problemet genom att öka dosen eller lägga till nya mediciner mot biverkningarna, och biverkningarna och sjuklighe... Läs hela recensionen

Baserat på Whitakers föreläsning

Stina Bernhardsson (Malmö), 19 juli 2014

Jag var på en konferens med Whitaker där han diskuterade denna bok och det material som finns häri. Han debatterade även med andra forskare.

Whitaker har rätt på vissa sätt. Det finns en överdiagnostisering och felbehandling av barn. Många får diagnoser som ADHD och bipolär sjukdom när de egentligen har en uppförandestörning eller är normalt livliga. Läkare vill ge dem mediciner för att hantera dem. Läkemedelsindustrin är djupt problematisk och har oheliga band till forskare och läkare.

Resten stämmer inte.
Att psykosläkemedel faktiskt orsakar sjukdom finns det inga tillförlitliga bevis för. Psykosmediciner har biverkningar. Jag vet, för jag tar dem. Men de räddar också liv. De lindrar maniska episoder och bryter farliga tillstånd då hjärnan tröttar ut sig och man försätter sig i fara på. De lindrar, men botar inte, och psykos. De överförskrivs dock till folk som "bara" har ångest och depression, och bör bara... Läs hela recensionen

2 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.