Du är här: Start / Betyg & recensioner / Children of blood and bone. Solstenen

Children of blood and bone. Solstenen (Kartonnage)

(8 röster)

Afrikansk fantasy

Jesper Laregård , 7 mars 2018

Så fort jag hörde talas om den här boken, så visste jag att jag bara måste läsa den. Som älskare av både fantasy och afrikansk litteratur, så har jag väntat på att någon skulle slå samman de två. Det har Tomi Adeyemi verkligen gjort, i den här spännande och känslofyllda historien. Om tjejerna Zelie och Amari, och deras kamp för att återföra magen till sitt rike. Och vilken kamp det är. Jag nästan sträckläste boken, och det var längesen det senast hände med en bok. Jag kan förstå att den skall bli film, och jag kan knappt vänta på andra delen i trilogin.

Helt magisk fantasy!

Jennifer Seger, 4 mars 2018

Vasshyddor, tempel, rangliga hängbroar och den djupaste djungeln - Tomi Adeyemi fick mig verkligen att slukas in i afrikas kultur på ett helt magiskt sätt. Boken genomgår en stark syskonkärlek och drivkraft att kämpa för sitt folk mot det onda för att på nytt få fram den magi som folket en dag hade. Jag tycker att karaktärerna beskrivs bra och är väldigt intressanta, de går igenom flera motgångar under sin resa, vilket gör att boken aldrig blir tråkig utan saker händer ständigt. Konceptet och själva storyn gör alltså boken till en riktig bladvändare!

Jag har aldrig tidigare läst någon bok som utspelar sig i den här miljön, så tycker verkligen om hur hon verkligen har fått fram allt tydligt. Kartan längst fram i boken är ett stort plus, där man lätt kan orientera sig och följa karaktärerna på deras resa genom landet. Jag älskar boken och ser redan fram emot att få läsa andra boken i serien!

Children of Blood and Bone - Solstenen

Saga Höök, 3 mars 2018

Children of Blood and Bone: Solstenen är första delen av Tomi Adeyemis efterlängtade trilogi som utspelar sig i en Nigeria inspirerad värld och är full av starka karaktärer, intressanta gudar och magi. Det är en känslofull och mäktig roman berättad ur olika perspektiv. Vi möter kraftfulla karaktärer som Zélie, när hon var barn fick Zelie se sin egen mamma mördas av kungens soldater av enda anledningen att hon var en maji, alltså en person som kan använda sig av magi. Prinsessan Amari som är trött på inte vara den person hon själv vill vara, trött på att leva innanför slottet och reglernas ramar och hur förfärligt halva befolkningen behandlas. Kronprinsen som velar mellan vad som är viktigast för honom, han själv eller kungariket?

Solstenen handlar främst om dessa ungdomar från olika bakgrunder som ger sig ut på ett äventyr för att föra tillbaka magin, men även om förtryck, makt, olika typer av relationer, vikten av vänskap... Läs hela recensionen