Du är här: Start / Betyg & recensioner / Vanderland : fjärde delen av krönikan om den femte konfluxen

Vanderland : fjärde delen av krönikan om den femte konfluxen (Inbunden)

Kundbetyg 5

(5 röster)

Ett mästerverk

Mattias Axelsson, 24 juli 2016

En magiskt skimrande känsla infinner sig när jag läser dessa märkliga böcker. En fantastisk stämning och en spännande värld. En setting som känns genomtänkt och mogen som ett perfekt årgångsvin. Kanske är det ursprunget i rollspelsvärlden och Erik Granströms öppna stil, han pratar och diskuterar ofta på sin blogg och olika forum som gör att det känns så välarbetat och genomtänkt. Eller så är författaren helt enkelt skicklig. Små detaljer har förbättrats sedan äventyren så läsningen och helhetsupplevelsen blir ännu bättre. Ett exempel på det är en kaskelott som blivit en välserkott. Jag gillar de anpassningar som gjorts i världen, till exempel har Drakar och Demoners mer crazy inslag som ankor plockats bort och borta är även de tolkienska arterna alver, dvärgar och orcher. Det bidrar till känslan av en unik värld. Något jag också uppskattar är att Trakorien inte är så influerad av medeltid som ofta inom fantasy utan mer av tidig renäs... Läs hela recensionen

Nytänk och omdandande

Loranga, 1 december 2016

Jag har precis lagt ifrån mig den sista och avslutande delen i i krönikan om den femte konfluxen. Det har varit en märklig men uppfräschade fantasyresa. Erik Granströms berättande är både fascinerande, medryckande men också krävande. Ibland var det svårt att lägga ifrån sig boken av nyfikenhet vad som ska hända, men ibland var den riktigt förvirrande och det känns som att författarens ambition gör att jag som läsare tappar fästet i boken. Jag fann mig ibland trevande efter en röd tråd att hålla fast vid. Men bortsett från detta är det här ett omdanande fantasiepos som jag verkligen kan rekommendera.

Ett svenskt mästerverk

Johan Moberg, 18 juli 2019

Jag hänfördes av Granströms avslutning på hans fantastiska krönika. Det kändes som att bitar föll på plats på ett tillfredsställande vis. Boken är full av spänningsmoment som fick det att krypa under huden, och flera karaktärer fick skina. Boken slutar på ett passande sätt för Trakorien och hur saker och ting brukar kunna skildras. Att gå tillbaka och läsa om hela krönikan kommer att bli mycket spännande - hur många ledtrådar kan inte Granström ha lagt ut i tidigare böcker?