Du är här: Start / Betyg & recensioner / Meja och de magiska fotbollsskorna

Meja och de magiska fotbollsskorna (Inbunden)

(4 röster)

Fin bok

Kaffeläsaren, 8 maj 2019

Meja och de magiska fotbollsskorna är en charmig berättelse om fotboll. Samtidigt är det även en berättelse om att dela sin tid mellan föräldrar som skiljt sig och det jobbiga med det, en ekonomi som inte räcker till och stark vänskap. Brunos pappa är arg och skriker en del åt Bruno och har inte alls tid med honom, något sonen reagerar starkt på. Jag väntade lite på att det skulle komma en förklaring på varför han är så arg på Bruno, men den kom aldrig. Jag tror att många barn som lever med skilda föräldrar kan känna igen sig i boken. Det känns som boken berättar barnens version vid en skilsmässa. Som rädslan att en förälder träffar en annan och varför föräldrarna ler det stela och tillknäppta leendet till varandra. Allt det som barnen så lätt genomskådar. Samtidigt inger boken hopp, att vill man något tillräckligt mycket så ska man kämpa för det, till slut kommer man nå sitt mål! Även om boken har en ganska allvarlig underton är den... Läs hela recensionen

Rolig och underhållande

Anne Bodin, 29 juni 2021

En perfekt bok för den fotbollsintresserade, men passar precis lika bra till alla i målgruppen tack vare Helena Lund Isakssons fantastiska sätt att skriva. Författaren kan på ett imponerande sätt leva sig in i hur ett barn funderar över livet, vilket gör boken levande och djup. Författaren håller en fin balans mellan det som läses på och mellan raderna, vilket gör boken perfekt för klassläsning. Helena Lund Isaksson är en barnboksförfattare som kan jämföras med få. Jag rekommenderar boken starkt!

Fint om fotboll och separation

I boken möter vi fotbollsälskande Meja som äntligen ska få börja träna med lokala fotbollslaget. Innan första träningen måste hon få pappa att köpa ett par riktiga fotbollsskor. Men har pappa råd och kommer nya skor vara tillräckligt för att Meja ska räcka till?

Boken handlar delvis om den nervösa känslan kring att börja med en ny aktivitet och vara ny i laget. Men bokens kärna enligt oss är ändå något annat. Lind-Isaksson skriver träffsäkert om att vara barn mitt i en skiljsmässa och varannan-vecka livet. Känslan i magen när föräldrar bråkar om en och inför en. Även om det "bara" är syrliga småhårda kommentarer mellan de vuxna. Hur det påverkar. Här är en berättelse skriven ur barnens perspektiv. Om man går igenom en separation så är mitt råd att högläsa boken tillsammans med ditt barn, förmodligen kommer ni både två få nya tankar samtidigt som boken öppnar upp för samtal.

Något jag också uppskattade var att Meja... Läs hela recensionen

En riktig pärla!

@barnbokstips, 20 mars 2019

Jag och Elias som snart fyller 6 år har läst Meja och de magiska fotbollsskorna. Vilken pärla! Meja som ska börja spela fotboll i Berga United, men som bara har ett par vanliga gympaskor eftersom pappa har ont om pengar. Fast en PT har hon, kompisen Bruno som lär henne allt om fotboll. Bruno som är några år äldre och har en pappa som är väldigt arg och inte verkar vilja ha Bruno. Mejas föräldrar har nyss skilt sig och när det är dags för mammavecka blir det kaos i Mejas huvud eftersom Håkan kommer och hälsar på. Det kan hända att hon både skriker och kastar fruktsalladskålen all världens väg. En bok om fotboll, vänskap och hur otroligt jobbigt och ledsamt det kan vara när föräldrar skiljer sig och inte håller sams utan bråkar om mammavecka och pappavecka som om barnet är en ägodel. Jag hoppas att Meja och även Bruno kan bli röster som många vuxna kan ta till sig av och jag tror att många barn kommer känna igen sig. Att få läsa om and... Läs hela recensionen