Du är här: Start / Betyg & recensioner / Stängd kista : ett nytt fall för Hercule Poirot

Stängd kista : ett nytt fall för Hercule Poirot (Inbunden)

(31 röster)

Den boken kräver uppmärksamhet och analysförmåga!

Bertil Håkansson, 8 november 2017

Har bara kommit igenom ca halva boken. Den är fängslande och spännande i Poirots anda men kräver att man ständigt har alla personer och deras bakgrund i minnet, så man behöver faktiskt gå tillbaka ibland för att friska upp minnet - men det är ju det, som är så spännande och får en att tänka och memorera som en detektiv! Kommer fortsätta med resten av boken! Bertil

Poirot igen!

Göran Stafrin, 29 mars 2017

Sophie Hannah begår återigen Hercule Poirot, den här gången med lite bättre resultat än senast. Det beror kanske på att översättningen den här gången var gjord av någon som har lite bättre handlag med det engelska språket.

Tyvärr envisas Hannah med att para ihop mästerdetektiven med den bedrövlige kommissarie Edward Catchpool som vid en jämförelse får Poirots gamle vapendragare, kapten Hastings, att framstå som ett geni. Intrigen är i slutänden logisk, men tämligen långsökt. Det är inte lätt att konkurrera med dame Christie, vare sig vad gäller finurliga intriger eller berättarkonst, men Hannah gör här ett bra försök.

Ren läsglädje!

Dhana Deshnoor, 10 oktober 2016

Agatha Christies efterträdare Sophie Hannah har övertagit arvet efter Christie med bravur. Precis som Christie är Hannah en god människokännare, bra historieberättare och använder en träffande språk, som i mångt och mycket påminner om Christie själv. Hannah har redan skrivit en bok med Hercule Poirot, Monogrammorden, men jag tycker faktiskt den senaste, Stängd kista (Bookmark förlag, 2016), är ännu bättre.

Den store Hercule Poirot, har tillsammans med sin medhjälpare Edvard Catchpool, blivit inbjudna till en berömd författarinna - hertiginnan Playford - för att tillbringa några dagar på hennes gods. Under middagen den första kvällen, tillkännager lady Playford en ändring i testamentet. Det besynnerliga är att precis allt går till hennes privatsekreterare - som bara har några veckor kvar att leva, medan hennes egna barn blir helt arvslösa! Inte långt efter detta tillkännagivande, så hittas en person mördad och Hercule Poirot... Läs hela recensionen