Du är här: Start / Betyg & recensioner / Var och en för sig

(11 röster)

Var och en för sig.

Irina Olovsson, 27 februari 2019

Nu har jag läst ut Jens Ganmans bok "Var och en för sig".
Det var inte en story som jag hade förväntat mig.
Boken är en ganska så sorglig historia, men vilka personporträtt.
En av huvudpersonerna, Skabbräven skildras med en oerhört stor ömhet och det är en karaktär som kommer att stanna kvar i hjärtat mycket länge. Så även Varumärket. En man med alla privilegier som en människa kan ha och som lever i ett överflöd, men ändå är djupt olycklig. Jens har lyckats med att porträttera honom också på ett ömsint sätt så att man förstår hans vånda.
Callcentersubban fick jag inte så stor känsla för. Ser henne mer som en av alla unga kvinnor som inte tänker efter före även om hon också är ett offer för fel val i livet.
Sammantaget är boken mycket läsvärd och jag rekommenderar alla att köpa den.

Relevant och mycket hudnära nutidsfiktion

Anders H Johannesson, 12 mars 2019

En mycket målande beskrivning av hur livet i Sverige och storstad kan känns idag där vi får följa tre stycken individer inpå bara huden och dess livsöden där vägarna till sist skall korsas. När och på valet sätt för du läsa dig till.

Var och en för sig

Anna, 27 februari 2019

En bok som med Ganmans rika språk och glasklara realism återger ett nutida Sverige, med alla dess sidor av våld, cynism, ensamhet och utsatthet. Men där det även finns plats för det sköra, sköna, vackra och modiga. Där finns också styrkan, som driver huvudpersonerna i boken fram mot sina personliga livsmål. Tre personer, med helt olika bakgrund och mål, men som förenas i samma handlingskraft och beslutsamhet att själva få styra över sina val i livet. Tre personer som trotsar samhällets konvenans, och tar livsödet i egna händer. Berättelsen förs oundvikligt fram mot ett våldsamt slut, där det för huvudpersonerna ytterst handlar om att leva eller att dö. Hela tiden sker berättelsen i samklang av iakttagelser och betraktelser från ett Sverige i dag, beskrivna på ett sätt som berör och fängslar mig som läsare. Boken skapar tankar och väcker frågor om det mellanmänskliga i ett Sverige i förändring, och om vilka som är egentliga offer.