Du är här: Start / Betyg & recensioner / Den som haver barnen kär

Den som haver barnen kär (Inbunden)

Kundbetyg 5

(12 röster)

Spännande debut!

Villivonkansbooks, 19 september 2019

Den som haver barnen kär är en nervkittlande debutroman av Viktoria Höglund. I boken händer varje förälders värsta mardröm, ett barn försvinner från en förskola. Inte ett spår finns efter tvååriga Simon trots att han försvann mitt på ljusa dagen. Psykologen Malin Dahl kopplas in för att stötta personalen på förskolan och snart kretsar allt kring fallet. På hemmaplan knakar det lite i relationen med maken Niklas och oron för de egna två barnen ökar när ytterligare ett barn försvinner.
Det är roligt att det största fokuset ligger på en psykolog och hennes arbete istället för en polis som vi oftast ser. Vi får följa en polis här med, men inte i en lika stor roll. Det är omöjligt som förälder själv att inte dras med i berättelsen och börja tänka egna katastroftankar, vilken mardröm om ens barn plötsligt försvinner. Det känns som ett smart drag att ha just barn som försvinner i boken, då vi är många som kan sätta oss in i dessa känslo... Läs hela recensionen

En psykologisk spänningsroman

veronicas_bok_bak_liv, 2 februari 2020

Den som haver barnen kär är Vikorias första bok - en riktigt bra debutroman. Redan från första sidan griper boken tag i mig och jag fastnar direkt i storyn. Bokens handling är ju verkligen en skräckupplevelse, både som förälder och utbildad pedagog, att ett barn ska försvinna mitt på dagen under en utflykt från förskolan - en mardröm. Boken är välskriven, spännande, nervkittlande och är lättläst, väldigt bra miljöbeskrivningar. Jag gillar att psykologen Malin har en stor roll i boken och att jag får följa henne i arbetet lika så i hennes privatliv. I boken får man inte bara en djupare relation till Malin utan även till polisen Stefan och personal från förskolan och det gillar jag. En spännande, otäck, psykologisk roman som lurade mig ett flertal gånger när jag trodde att jag hade allt klart för mig, underbart med oväntade vändningar.

Väldigt bra debut

AgnesKenshin, 31 maj 2020

Extremt välskriven - och smart- deckare. Var lite svårt att komma in i handlingen, precis i början.. månntro för att den är så väl-uppbyggd (?) Bra personbeskrivningar samt farligt med kortare kapitel (sträcklästes!) Ser framemot att läsa fler i bokserien av författaren! Deckarböcker för en läsare som uppskattar intelligenta deckare skrivna av såsom Carin Gerhardsen och inte pinsamt framknystat såsom Sofie Sarenbrant.

Betyg: 4 av 5.

Britt-Marie "Bim" Kullin / Bims Blogg (Farsta / Stockholm), 22 oktober 2019

Boken Den som haver barnen är skriven av den debuterande författaren Viktoria Höglund. Och jag tycker att det är en mycket bra debut.

Välskriven, spännande, gripande, bra, och oförutsägbar, dom orden tycker jag att man kan beskriva boken med. Väldigt berörande när det handlar om små barn som försvinner.

Rekommenderar boken varmt, och jag ser fram emot fler böcker av författaren så småningom.

Rysligt spännande debut!

/Lotta, 3 oktober 2019

Vilken debut! Spännande och mer och mer gripande efter vägen.. Ämnet gör det till en verklig rysare. Gillar de korta kapitlen. Ser fram emot uppföljaren.

Trovärdig och gripande

Christina Polland, 3 oktober 2019

Det första som jag slås av när jag läser boken är att jag tror på alla karaktärerna, hur de tänker, hur deras vardag ser ut och hur allt som beskrivs runt huvudhandlingen har en egen mening och vikt. Det är inte en schablonhistoria som rusar iväg och lämnar läsaren med bara det mest nödvändiga för att kunna följa tråden utan man får vara med och lära känna världen som beskrivs i alla dess detaljer. Det är första gången på länge som jag verkligen sugs in i karaktärernas känsloliv och personligheter. Jag känner verkligen den krypande paniken som förälder och jag känner med det Malin försöker åstadkomma, jag känner även med Stefan som för en gångs skull inte är en dimensionell poliskaraktär. Jag kan verkligen varmt rekommendera "Den som haver barnen kär"!

Spännande och välskrivet!

Anna W, 2 oktober 2019

Otroligt spännande och välskriven bok! Gillar att det är en psykolog som är i centrum. Likaså att välkända miljöer i Stockholm skildras. Kan varmt rekommendera denna bok!

Vilken debut roman!

Louise, 23 september 2019

Välskriven och otroligt spännande debut roman av Viktoria Höglund.
Vill inte släppa boken från första sida, nu hoppas vi att uppföljaren kommer inomkort.
Rekommenderas VARMT!

Spännande och välskriven

Lina, 23 september 2019

Bland det bästa jag vet är att förlora mig i en bra bok och inte vilja lägga den ifrån mig. Exakt detta hände mig i helgen när jag påbörjade och avslutade Den som haver barnen kär av Viktoria Höglund. Tack för det:)

En bok som sticker ut i mängden av deckarromaner

Heléne Spjuth, 21 september 2019

En tät psykologisk thriller som bådar för sträckläsning. En roman där intrigen är fylld med porträtterande beskrivningarna om de involverades personligheter, något som gör att boken kommer in under skinnet på en. Boken skildrar inte endast ett eventuellt brott och hur de jobbar för att lösa det, utan fokus är på de psykologiska och sociala aspekterna för alla berörda. Klart uppfriskande i den uppsjö av deckarlitteratur som finns, där Viktoria lyckats hitta en mycket djupare och mer intressant infallsvinkel som gör boken till en riktig nagelbitare...