Du är här: Start / Betyg & recensioner / Floden

Floden (Inbunden)

Kundbetyg 3

(9 röster)

Väcker tankar om värderingar i livet!

Boktanten, 10 maj 2020

Floden är en väldigt annorlunda bok, annorlunda på ett bra sätt. Jonathan och de andra tre befinner sig i ödemarken, landet mellan de levandes värld och dödsriket. För att ta sig vidare måste de rannsaka sig själva och sitt liv och dessutom klara av en del minst sagt märkliga situationer. De måste söka efter svar - både i och utanför sig själva.

Boken blir lite av en sci-fi/fantasy men med en mycket djupare mening, den får mig att fundera över livet och alla val vi gör. Markus Lutteman har ett väldigt talande språk och jag ser med lätthet de branta sluttningarna ner mot floden och det svarta vattnet. Språket är mycket bra med en intensiv story. Det som drog ner betyget lite var slutet, det känns lite stressat och forcerat.

Ett mästerverk i helt egen stil

Cecilia läser, 4 februari 2019

Det här är Markus Luttemans bästa och samtidigt mest annorlunda bok.

Man läser utan att veta var man är på väg, och hela tiden med en krypande obehagskänsla av att något är på väg att gå fel. Vilket det gör också, flera gånger.

"Floden" är spännande, tankeväckande och helt oförutsägbar. Lika spännande som Luttemans andra böcker, men i en egen stil, och i en helt ny, och fascinerande miljö. Full pott!!!

Floden fångar mig!

Lollos bokhörna, 17 januari 2019

"Floden" av Markus Lutteman är en väldigt speciell bok. Jag hade nog inte valt att läsa en surrealistisk och dystopisk bok om det inte var så att jag hade fått finpost från Bookmark förlag Boken är egentligen utanför min comfortzon, men jag är så glad att jag läste den! Historien fångar mig och speciellt de existentiella, stora frågorna. Frågorna vi alla har på ett eller annat sätt. Jag gillade den här boken skarpt och jag gillar hur Markus Lutteman skriver. Boken är en resa mellan verklighet och fantasi och jag undrar om huvudkaraktären bara drömmer? Eller är allt riktigt? Är det verkligt? Bra bok!

Betyg: 4,5 av 5.

Britt-Marie "Bim" Kullin / Bims Blogg (Farsta / Stockholm), 16 januari 2019

Boken Floden är en väldigt speciell bok. Svårt att beskriva vad den handlar om, och svår att recensera. Men den var inte svår att tycka om. Jag tyckte att boken var väldigt bra. Den var välskriven, lättläst, spännande, mystisk, gripande, och har ett djup och en mening.

Jag tycker att bokförlagets beskrivning är bra: "Floden är en skrämmande och suggestiv berättelse om rädslan att inte kunna undgå sitt öde. Det är en roman om oläkta sår och om sökandet efter svar både i och utanför oss själva. Med starka spänningselement och kopplingar till litteraturens klassiker ställer Markus Lutteman frågor som får oss att fundera på allt från hur vi lever våra moderna liv till vad som händer efter döden."

Så vill ni läsa en lite annorlunda bok, som är mycket, mycket bra, så läs Floden av Markus Lutteman.

Rapp med högt tempo men storyn passade inte mig

Villivonkansbooks, 15 januari 2019

Jag har tidigare läst Herkulesserien, Blodmåne och boken om Patrik Sjöberg av författaren. Blodmåne är en av mina absoluta favoritböcker de senaste åren. Det är en bok som jag inte kan släppa i tanken, den var otroligt bra. Mina förväntningar är därmed skyhöga på Floden med tanke på tidigare läsning. Floden börjar riktigt starkt när jag kastas in i Jonathans liv. Markus har en förmåga att skriva rappt och med stort driv, så jag hela tiden vill läsa ett kapitel till, ett till och ett till. Vips är boken slut! Den här boken är extremt lättläst och jag plöjde igenom den en kväll medan maken kollade på tv. Tyvärr blir jag inte alls fångad av berättelsen, den är inte alls i min smak och jag blir rejält besviken. Den känns overklig och ibland undrar jag nästan om Jonathan bara drömmer?! Hade väntat mig något helt annat. Men hoppas att nästa bok faller mig mer i smaken igen! Det här är en författare som jag gillar skarpt!