Du är här: Start / Betyg & recensioner / Av gudarna märkta

Av gudarna märkta (Häftad)

(7 röster)

Grym men så bra

Denna bok är så fantastisk om man gillar historia. Jag tokgillade den även om den är brutal på vissa ställen vilket jag inte upplevde som negativt. Att få följa Oge, Tassim och Hedda och asagudarna i en underhållande och fantastisk berättelse där kärlek, hårda levnadsvillkor och blot ingår.

Läs den om ni gillar Games of Thrones och Vikings.

Denna berättelse lämnar ingen oberörd!

Per Lindskog, 10 augusti 2019

Eftersom jag är en älskare både av fantasy och historiskt drama är egentligen den här boken perfekt för mig. Därför var det både en ära och ett spännande uppdrag att få vara med och både redigera och korrekturläsa och även aktivt delta med goda råd och i viss mån uppmuntran när denna fantastiska berättelse tog form.

Det är ett välbekant faktum att det är viktigt att fånga läsarens intresse helst redan i första kapitlet. I Av Gudarna Märkta sker det redan några få sidor in i boken. Nästan chockartad brutal dramatik. Vändpunkten som förändrar Tassims liv från en trygg tillvaro i ett liv där hon är älskad och högt värderad till att förlora allt detta till ett liv i förnedring i ett kallt och främmande land. Motvilligt tvingas hon se sitt liv flätas ihop med flera andra spännande livsöden. Förutom Tassim, får vi följa Oge, Hedda, Evinge och Torve vars handlande och agerande på olika vis vävs samman, samtidigt som asagudarna förs... Läs hela recensionen

Vacker vuxenfantasy i fornnordisk miljö

Maria Wälsäter, 9 augusti 2019

I "Av gudarna märkta" får vi följa en grupp människor vars öden flätas samman på grund av gudarnas vrickade spel, där människorna utgör spelpjäserna. Och det är inte vilka gudar som helst som styr pjäserna - ni känner igen dem från den nordiska mytologin och asatron. Också handlingen utspelar sig under perioden då vi nordbor omfamnade denna tro. Det ger denna fantasy extra trovärdighet, då mycket av karaktärernas handlingar, driv och motiv bottnar i deras vilja att blidka gudarna.

Karaktärerna, ja. Förutom att de passar perfekt in i världen som Snezana har byggt upp, så känner jag så mycket för dem. Ett par av dem hejar jag på redan från de tidigare kapitlen (framförallt min namne Mimo, av fler anledningar än namnet), någon av dem avskyr jag av hela mitt hjärta. Vem det är låter jag förbli osagt. Vad jag vill få sagt är att det är omöjligt att finna sig likgiltig inför någon av karaktärerna, och det är ett fantastiskt stort ... Läs hela recensionen

Bra debut!

guran guran, 9 augusti 2019

Jag har läst fantasy sedan jag var 14 år gammal och är nu i 65 års åldern. Så jag tror mig kunna denna genre.

Jag fick för några månader sedan tillfället att läsa denna bok. Jag blev glatt överraskad över hur författarinnan, hade lyckats att skapa ett mycket intressant person galleri och en värld som man kunde visualisera och leva sig in i. Och har man lyckats med att få läsaren att se vad som händer i boken för sin inre syn? Ja, då måste man ju säga att författaren....eller i detta fall författarinnan verkligen har lyckats.

Någon här ondgjorde sig över språkbruket. Vilket jag har svårt att förstå. Och att efter som den här personen verkar att ha gjort ha läst ett fåtal sidor och sedan tycka till om en bok är väl knappast rättvist.

Jag har dock inga problem med författarinnans språk val och då har jag även läst om boken en gång.

Spännande, gripande och helt enkelt storslaget

Malin Olsson, 9 augusti 2019

"Av gudarna märkta" av Snezana Lindskog är
en storslagen, forntida saga vars handling utspelas i gränslandet mellan realism och fantasy. Hedda, Tassim, Oge, Evinge och Torve lever under järnåldern och är alla övertygade om att asagudarna har något alldeles särskilt i beredskap åt dem. Varje scen är indelad i stycken där vi får följa händelseförloppet genom respektive karaktärs ögon, vilket skildrar handlingen ur flera spännande perspektiv.
Snezana skriver detaljerat, djupgående och inlevelsefullt, därför blir detta en stark bok som gräver sig djupt in i hjärtat. Den frammanar ett helt spektrum av känslor inför de olika karaktärerna och deras välgärningar, strävan och illdåd.
Boken skildrar livet som det med all säkerhet kunde vara under järnåldern; tufft, rått och aningen barbariskt. Samtidigt växer parallellt en vacker kärlekshistoria fram - en fin kontrast mot det stundtals mörka. Här finns även glimtar av ljus, ömhet, ... Läs hela recensionen

Fattigt språk

Ewa Sundbäck, 11 juli 2019

"Av gudarna märkta" av Snezana Lindskog skulle kunna vara bra om det inte var för språket och jag klarar inte att se förbi ett dåligt språk och därför tror jag att det blir allt färre böcker som kommer att passera min orimligt kritiska blick. Det är alldeles för många adjektiv (påminner mig om Elisabet Nermert). Det blir smörigt. Många upprepningar och en ansträngd känsla av att hitta synonymer för att undvika just upprepningar. Jag läste 35 sidor.

0 av 2 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.