Du är här: Start / Betyg & recensioner / Mannen från de tysta vidderna

Mannen från de tysta vidderna (Häftad)

(7 röster)

Läsvärd och allmännyttig

Vivianne Norlin (Västerås), 26 augusti 2020

Den här borde ingå att läsa i skolan för att öka förståelsen för hur olika människor kan vara och hur lätt det är att mobba "tystlåtna" även om man kanske inte menar det egentligen.
Intressant läsning om en mans liv från barndom till ålderdom och hur han kryssar genom livet och funderar på varför han är "annorlunda". För en extrovert person är han säkert en "typisk introvert" men det är inte hela sanningen. Utmärkt bok för en bokcirkel där man kan diskutera just det ämnet kanske. :-)

En MÅSTE-bok för skolor och arbetsplatser

Oskar J Svensson, 13 juli 2020

"Mannen från de tysta vidderna" är en gripande och mycket givande roman, en sån där man inte kan lägga ifrån sig. Det underliggande budskapet är mycket viktigt och angeläget, inte minst i vårt samhälle av idag. Boken blandar en berättarröst med huvudpersonens tankar och göranden på ett skickligt sätt. Den följer huvudpersonens liv från födelsen till 67-årsåldern, en introvert människa (som inte var introvert under barndomen). En människa som blir och känner sig utstött och fel både i skola och arbetsliv - av en enda orsak - han är tämligen tystlåten. Likafullt får man skratta en hel del under läsningen - och även gråta. Det är en varm bok, som rekommenderas starkt. Man väntar bara på en uppföljare - och varför inte en film gjord på romanen? Den behandlar ett problem som finns på alla skolor och alla arbetsplatser. Huvudpersonen både vill och konstigt nog, inte vill bli kvitt sin sociala fobi. Årets bok? (Även om den kom ut 2019)

Unik roman kring tystlåtenhet

Anna-Lena, 16 juni 2020

Denna bok är ett måste för såväl introverta som extroverta och alla däremellan. Det är en bok som måste läsas. Det är en bok som det snarast måste göras en filmatisering kring -> en given succe'! Alltså, det går bara inte att slita sig ifrån denna otroligt lärorika och belysande roman, man måste bara fortsätta läsa. En riktig tankeställare flera veckor efter man läst den. Jag har nu läst den 2 gånger och upptäckt en hel del nya vinklar och upplevelser. Den ligger verkligen rätt i tiden, med corona och allt.
Jag tror det är den enda ROMAN som belyst detta högaktuella ämne, men misstänker att det är få som "hittar" boken, eftersom jag inte sett någon som helst reklam kring den. För mig var det en ren slump att "råka" stöta på den
Dock, det finns ett fel med den - att den tar slut. Hoppas verkligen att det blir en uppföljare.

Fantastisk gripande roman om introverts leverne!

Ingemar , 20 maj 2020

I romanen Mannen från de tysta vidderna levandegör författaren en karaktärsdanande förändring som aldrig ger huvudpersonen någon ro men också utvecklar honom. Perspektivet är den allvetande berättaren uppblandat med tankar i jagform. Så följer vi Lennart från två samverkande perspektiv där fakta och känslor hålls isär. Berättelsen är kronologisk och kapitlen korta, tillsammans med en gripande historia skapas ett sug och en nyfikenhet att läsa vidare. Jag vill verkligen veta hur det ska gå för Lennart. Samtidigt får läsaren en inblick och förståelse för tystlåtna, eftertänksamma och introverta individer i ett samhälle där den sociala kompetensen är höjd till skyarna.
Boken blir riktigt bra när Andersson tar spjärn i vetenskapen och visar hur framförallt näringslivet går miste om möjligheter att utnyttja de introverta och tystlåtna i sina organisationer. Den sociala kompetensen lovsjungs så öronbedövande att många arbetsplatser int... Läs hela recensionen

En viktig bok om introverta!

Andie Lindskog, 19 juni 2021

I den här romanen får vi följa den tystlåtne Lennart genom i stort sett hela hans liv, där hans introverta tystlåtenhet ständigt leder till omgivningens hånande förakt. Han behandlas som mindre vetande, trots att han egentligen är synnerligen duglig och skicklig i sitt yrkesutövande. Det här följer genom hela livet. Berättelsen är en tankeställare för alla de som anser att vara utåtriktad är det enda receptet för framgång. En egenskap som genomgående prioriteras i exempelvis platsannonser. Ingen tycks tänka på det faktum att vi alla är olika. Bara för att en person är lite tystlåten och tillbakadragen, betyder inte att hen är mindre begåvad.
Det finns väldigt mycket i berättelsen om Lennart som jag känner igen mig själv i. Hur han i skolan oftast kunde svaren på lärarens frågor, men undvek att räcka upp handen, för att slippa tala inför klassen. Eller hur han hatade alla möten på jobbet där alla skulle delta, men betraktades som... Läs hela recensionen