Du är här: Start / Betyg & recensioner / Japan : små roliga fakta

Japan : små roliga fakta (Inbunden)

Kundbetyg 5

(2 röster)

Charmig, rolig faktabok

@barnbokstips, 2 oktober 2019

Japan små roliga fakta av Therese Cardell är en jättecharmig faktabok och både jag och min 10-åring har lärt oss nya saker. Roliga fakta varvas med supersöta illustrationer! Om Shinkansen fanns i Sverige skulle en kanske våga boka tåg och tänka att en kommer fram i tid! Det är nämligen ett japanskt snabbtåg som aldrig är försenat. Min 10-åring är intresserad av Japan och läste ut den här snabbt. I slutet av boken finns ett tärningsspel och på faktasidan om Origami kan du också lära dig hur du viker en japansk rödräv. En rolig, charmig, söt bok som vi verkligen ger tummen upp!

Fin och trevlig faktabok

Gustavs bokhylla, 14 april 2020

Philip (7 år):
Mamma och jag läste Japan små roliga fakta. Vi har lärt oss att Fuji är det största berget i Japan. Man får lära sig olika saker om Japan. Om deras kläder, idrotter, mat och andra roliga saker. Det finns ett spel man kan spela i boken och sedan finns det frågor längst bak så man kan se om man lärt sig någonting. Bilderna är fina.

AC (mamma) :
I dessa tider är det extra roligt att få läsa fina bilderböcker som denna med små roliga fakta om Japan. För ett ögonblick kan man ge sig ut på resa och läsa om det spännande landet Japan. Hur flaggan ser ut, hur många som bor där, om hur otroligt många vulkaner som finns där, huvudstaden, ytan, samurajer, bonsaiträden, Hatami, sumobrottarna osv. Det hela inramat med enkel, trevlig text och fina enkla bilder med runda former och fina färger. Jag gillar de olika faktadelarna, att man kan spela ett spel och även testa sig själv. Har man lärt sig något av det man läs... Läs hela recensionen