Du är här: Start / Betyg & recensioner / DIS

DIS (Häftad)

Kundbetyg 5

(2 röster)

Berör

Rebecka Nyman @_enbokiveckan_ (Mariefred), 1 februari 2021

Detta är en bok som fyller sinnena. De ger svärta ibland och kärlek ibland. Inspirerade av naturen. Både dikterna och bilderna är stämningsfulla och skänker känslor av alla dess slag. Johanna Eisfeldts dikter är enkla men samtidigt väldigt djupa. Jag gillar hur hon har fått till rytm i diktsamlingen där vissa partier känns lugnare och lättare att förstå, en paus för hjärnan, innan jag som läsare åter får gå in på djupet. Dikterna ger läsaren möjlighet att själv tolka och att själv koppla dem till egna erfarenheter. För mig är det svårt att välja en favorit då jag hade flera, men den dikt i boken som jag tog till mig allra mest är den som heter 𝐼 𝑡𝑦𝑠𝑡𝑛𝑎𝑑𝑒𝑛 𝑏𝑜𝑟 𝑚𝑖𝑛𝑎 𝑠𝑣𝑎𝑟. Jag tilltalas av texter där jag som läsare får arbeta, där svaren inte är de enklaste och mest själv... Läs hela recensionen

Välskriven och insiktsfull

David Danielsson, 15 oktober 2021

Jag har läst diktsamlingen "DIS" av Johanna Eisfeldt, @utmarkensjohanna. Jag uppfattar initialt en progression i dikterna från de första till de sista som skildrar en resa från mörker till ljus. Författaren skriver inledningsvis om svärtan ("Eviga timmar av mörker"), men tidigt i texterna kan "en tunn linje av kärlek" skönjas, "ibland nästan osynlig och skälvande skör". Det är här som jagets motsats - duet - kommer in, när diset - den lätta dimman som ligger över berättarjagets väg - skingras för en stund och visar oss de första vaga konturerna av vad som finns bortom svärtan. På så vis kan man säga att progressionen inte är helt linjär i kronologisk mening, snarare löper svärtan och dess motsats som två parallella linjer, sammanflätade och oskiljbara. Texterna bygger i viss mån på den här dualiteten, vilket märks i de bildliga och metaforiska landskapen och beskrivningarna (natt och dag, inandning och utandning, "kärlek och sorg sam... Läs hela recensionen