Du är här: Start / Betyg & recensioner / Kustbevakningen : en berättelse om myndigheten som gick på grund

Kustbevakningen : en berättelse om myndigheten som gick på grund (Häftad)

(6 röster)

Börjar bra, tappar fart snabbt, känns tjatig

N, 22 maj 2018

Initialt är boken ganska intressant, man får lära sig om en myndighet som kanske inte fungerar klockrent och annat spännande. Väldigt snabbt hamnar man i det som tar upp nästan hälften av bokens energi - Sjöfyllerilagen. Författaren spenderar oändliga spaltmeter om detta ämne och tar upp åtskilliga exempel på varför denna lag är av ondo. Oavsett vad man tycker om lagen får man tycka att efter 1-2 kapitel är ämnet avhandlat. Så är inte fallet. Först tyckte jag det var intressant att läsa om lagen, men snabbt ledsnade jag och ville gå vidare, men boken återkommer ständigt till detta. Jag fick känslan av att det antingen är utfyllnad, eller så är författaren maniskt engegerad i frågan.

Från att ha gillat boken första tredjedelen eller halvan, fick jag plåga mig igenom den sista biten med många avbrott mellan varje läsning för att låta min frustration över detta tjat ebba ut. Jag borde nog gett boken en tvåa men jag gillade ändå... Läs hela recensionen

Kul, lättläst och angeläget!

John Johansson, 3 juli 2019

Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser om denna onödiga myndighet som skapar sig låtsasjobb för att motivera sin existens. Kul, lättläst och angeläget! Författarens gedigna jobb som undersökande journalist är imponerande. Rekommenderas!

Avslöjande och komiskt om Kustbevakningen

Arne Mats Erik Weinz, 28 juni 2019

Myndigheten som gick på grund är en mycket passande underrubrik. Boken blottar en havererad myndighets excesser med skattebetalarnas pengar. Stora fartyg med besättning på 40 personer används för att närvara och skänka lyster vid begravningar av chefers anhöriga. För att inte tala om den nya och kontraproduktiva sjöfyllerilagen som används för att trakassera skötsamma och erfarna båtmänniskor. Statistikblåsen görs i tusental tidigt på förmiddagen då just ingen har intagit alkohol. De oerfarna och mindre sjökunniga myndighetspersonerna uppträder oftast aggressivt med pistolerna i högsta hugg, när de ger sig på barnfamiljer som vill njuta av friden i skärgårdarna. Är det detta vi ska nöja oss med för skattepengarna?Författarens roande och svidande vidräkning av Kustbevakningen visar att denna myndighet borde läggas ned och det bums. Ingen skulle sakna dem. Vi har redan marinen, polisen, Sjöfartsverket och tullen som är ute och åker i v... Läs hela recensionen