Du är här: Start / Betyg & recensioner / Den banala godheten : mångkultur, integration och svenska värderingar

En bok i tiden

Bo Persson, 11 december 2017

En magnifik framställning, en semantisk njutning och en stringens i argument som är tilltalande, såväl intellektuellt och emotionellt som sett till läsvärde. Heberlein har gjort sin läxa väl och jag upplever "Den banala godheten" vara oantastlig. Förvisso en partsinlaga, men befriande rak och med en fräschör och aktualitet kombinerat med mod som bör nämnas högt. Heberleins andra böcker kan också rekommenderas av i stort samma anledningar: tydlighet, stringens och det intellektuella resonemanget. Heberlein tar sig an sin samtid utan reservationer och tyngande lojaliteter och det är också en styrka. I nästan vad hon än skriver finns det något tankeväckande och utmanande, vad vissa skulle uppleva som provocerande men som understryker tesen att inte alltid välja den lätta vägen. "Den banala godheten" innehåller många resonemang, men utgår i stort från fakta. Inte känslor. Det gör att den är svåremotsagd, men höjer också hälsosamt ribban ... Läs hela recensionen

8 av 9 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Intressant bok!

Daniel, 25 juni 2017

En mycket intressant bok. En läsvärd bok för alla som vill veta sanningen. Ann är konkret och påläst som alltid. Till er andra strutsar som hellre vill leva i ovisshet tills dess att konsekvenserna inte går att undvika så rekommenderas istället SVT eller annan science fiction som nyhetsforum. Låt inte flosklerna förändra vårt samhälle ännu mer till det negativa. Rekommenderas!

8 av 10 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Det bästa jag har läst om våra värderingar

Mormor i Luleå, 5 juli 2017

Önskar att alla i vårt land läser denna bok. Ann Heberlein sätter ord på de flesta svenskars uppfattning om frihet och ansvar.

4 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Positiv överraskning

Magnus, 18 juli 2017

Jag ärligt talat inte varit speciellt tilltalad av Heberleins tidigare produktion. Desto roligare då att kunna konstatera att här träffat hon helt rätt. Boken är verkligen läsvärd, speciellt i tider som dessa då det svenska systemet knakar ordentligt i fogarna.
En allmängiltig livsregel är att aldrig säga ja när den enda motiveringen är alla alla andra säger nej. Elementär grundskolematte borde räcka för att förstå att ett land med ett par promille av världens befolkning varken kan vara en humanitär stormakt eller ett globalt miljösamvete.
Hur har det kunnat gå så här snett? Enda rationella förklaringen är nog att Sverige drabbats av hybris.

5 av 8 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Obligatoriskt läromedel i Sveriges skolor.

urzi, 8 oktober 2017

Oerhört välskriven och lättläst bok. Klargörande och pedagogiskt förklarar Heberlein det orimliga i dagens PK-infekterade tankegods, som genomsyrar etablissemanget i vårt samhälle.

Denna bok kommer att bli en ögonöppnare för många indoktrinerade svenskar. Innehållet i boken vilar stadigt mot noter och referenser, och sitt eget tyckande och sina egna åsikter markerar Heberlein tydligt på ett föredömligt sätt, vilken höjer trovärdigheten ytterligare. Texten är fullständigt politiskt neutral då Heberlein behandlar det allmänmänskliga i ett sekulärt samhälle, något som varje parti i Sveriges Riksdag borde anamma.

Denna bok borde - och kommer säkerligen att bli - obligatoriskt läromedel i Sveriges skolor fr o m åk 9. För varje människas bästa! Köp och läs! Tack Ann Heberlein!

4 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

En besvikelse

Lars Åhlin, 7 juli 2017

Jag har länge med sympati och respekt följt Ann Heberleins artiklar i dagspress, på sista tiden tyvärr mest i lite illa sedda sidor på nätet, typ Ledarsidorna.se. Hon skriver rappt och lättläst, och behandlar ett av de viktigaste ämnena i dagens Sverige .

Hennes bok borde vara svaret på mångas längtan efter en översikt och analys av konflikten mellan "godhetsapostlar" och realister. Tyvärr lever boken inte upp till detta. De två första delarna, Den banala godheten respektive Mångkultur och integration, består av en mängd mycket korta kapitel där Heberlein utan egentligt sammanhang tar upp diverse händelser de senaste åren i Sverige. Det mesta är känt sedan tidigare, och läsaren blir inte klokare av denna bok än av att läsa separata artiklar och bloggposter.

Inte heller den tredje delen, Svenska värderingar, är särskilt genomarbetad eller sammanhängande. Hon fortsätter sin uppräkning av felaktigt beteende av myndighe... Läs hela recensionen

En mycket viktig bok!

Michael Riise, 12 juni 2018

Godhet är en dygd och en självklar humanistisk målsättning. Då gäller det också att lära sig förstå hur godhet kan bli verklighet. Goda intentioner är bra, men det är inte säkert att konsekvenserna av mitt handlande utifrån goda intentioner alltid blir goda. Jag regisserade "Den goda människan från Sezuan" av Berthold Brecht häromåret. Pjäsen är ett exempel på detta dilemma. Huvudrollen Shen Te vill vara god mot alla, ge husrum och mat åt behövande samtidigt som hon försöker driva en liten butik. Resultatet blir att butiken håller på att gå omkull och för att rädda verksamheten uppfinner hon en "elak" kusin som hon klär ut sig till för att överleva med sin butik. Till synes goda intentioner som olika aktörer i samhället säger sig ha behöver inte automatisk betyda av konsekvenserna av handlandet blir goda. Ann Heberliens bok för denna diskussion på ett mycket bra och viktigt sätt.

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Intressant om Sverigebilden

Nyvaken, 21 februari 2018

En genomlysning av de tabun som rådit om vad man får säga och tycka om några av de problem vi brottas med i Sverige idag. Vi har alla velat vara goda människor och tycka rätt och därmed effektivt sopat problem under mattan och nonchalerat de få som vågat adressera problemen.

Något som kan bli en vändpunkt

Maria Pehrson, 14 augusti 2017

Den banala godheten är ett samlat grepp, ett försök att sammanfatta och begripliggöra hur Sverige - en nationell situation, håller på att gå oss ur händerna! Jag vill inte tro, att prestige och stolthet ska vara styrande och bli det som gör att politiker, tjänstemän, akademiker med flera inte vill eller vågar inse att Sverige är på väg att bryta nacken. Här ges ett gyllene tillfälle; med en enkelhet, likt den lille pojken, som utbrast "men han har ju ingenting på sig" visar Heberlein med Den banala godheten hur Moder Svea hamnade uppochner, men också att Sverige, med tydiga regler- som gäller alla, med hushållning av resurser- som bl.a. inkluderar att alla som kan ska försörja sig, med en gemensam och stark vilja, faktiskt kan komma på fötter igen.