Var sak på sin plats och rensa bort resten

av Rita Emmett  (inbunden, 2006)

Den här utgåvan av boken är slutsåld (slut på förlaget)

Kundrecensioner

Det finns 1 recension av Var sak på sin plats och rensa bort resten. Sätt betyg och recensera.

Detta är en bok som varje hem borde ha i sin bokhylla, tillhör du dessutom kategorin som samlar på allt så är detta räddningen. Konkreta råd men även en tankeställare till varför det blivit såhär. En positiv bok som för mig blev början till ett helt nytt liv. Ett liv jag njuter till fullo av. Inga pekpinnar eller dåligt samvete utan snarare en WOW känsla att detta vill jag verkligen göra, och det kändes bra. I 20 år har jag försökt förmå mig att göra det som denna boken fick mig till på bara ett par timmar. Svämmar ditt hem över av prylar så har du räddningen här.

Var den här recensionen till hjälp?  Ja  |  Nej  |  Anmäl recensionen
Var sak på sin plats och rensa bort resten (inbunden)

Fler böcker inom

• Inbunden
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 169
  • Utg.datum: 2006-09-01
  • Upplaga: 1
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Översättare: Thomas Andersson
  • Dimensioner: 187 x 140 x 19 mm
  • Vikt: 280 g
  • SAB: Do,Qc
  • ISBN: 9789127109810

Bloggat om Var sak på sin plats och rensa bort resten

Övrig information

Det här var ett manus jag snabbläste över natten, fler förlag var ute efter den här boken av den här författaren. Och med all rätt. Detta är en rolig, viktig, informativ och klok bok som behandlar ett ämne som orsakar så många människor så mycket stress, skuld och utmattning. Nämligen: våra röriga högar och växande pappersbuntar och oöverblickbara garderober och garage där det inte stått en bil på åratal på grund av ... ja ni vet.
I början berättas om ett par som kommer hem till sitt hus där det varit inbrott. Polisen är fortfarande kvar på platsen och säger allvarligt: "Jag måste varna er för hur det ser ut där inne, tjuvarna har vänt upp och ner på allt och det kommer att ta er veckor att städa upp." Husägarna går in med hjärtat i halsgropen och ser att absolut inget är rört. Det ser ut precis som innan de for på bio. Dags att städa, kanske?

Författaren har bra driv i språket och blandar anekdoter och fallbeskrivningar med konkreta råd. Här finns många tips och infallsvinklar: man kan börja röja så smått i en hörna (vilket författaren rekommenderar) eller köra den tunga stilen direkt och hyra container. Ett av råden man omedelbart kan börja följa är att allt som tar mindre än en minut ska man göra direkt (sätt in det där pappret i pärmen, plocka upp tröjan från golvet, ställ tallrikarna i diskmaskinen). Fördelarna är fler än de uppenbara - genom att göra något på en gång slipper man ägna energi och tankar åt det, det nöter inte på ens nerver och man behöver inte starta om varje gång man ser pappret ("jag sätter in det i pärmen sen ...").

Var sak på sin plats är en rolig och användbar bok som behandlar ett ämne som berör de allra flesta av oss.

Du kanske gillar...

Tänka, snabbt och långsamt (pocket)