Användarprofil SSS / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av SSS

Antal betyg: 15
Antal recensioner: 15

En oväntad vänskap

Bra bok, tankeställare

29 december 2014

Den första halvan av boken handlade om Abdels liv i kriminalitet, vilket var väldigt intressant, men jag satt mest och väntade på att den "riktiga" handlingen om vänskapen skulle börja. Den var inte så superbra som jag hade väntat mig, kanske just för att jag hade väntat mig något annorlunda. Men den var bra, och det jag gillade mest var Abdels coola inställning till allt, att han inte brydde sig om vad folk tyckte.

Mål : Svensk Grammatik På Svenska

Grammatik på ett intressant sätt

27 april 2015

Den här boken förklarar precis allting som jag som lärarstudent behöver veta, på ett intressant sätt. Grammatik är tråkigt, men den här boken är intressant. Tydliga förklaringar, och det märks att den egentligen är riktad till den som vill lära sig svenska, typ SFI. Jag kommer definitivt att spara den för framtida bruk som lärare.

#prataomdet

Viktig samhällsfråga

28 september 2015

Jobbig läsning eftersom man inte vill veta av sådana här saker, men mycket nyttig för att känna att man inte är ensam om vad man känner och upplever. Just eftersom man inte vill veta av sådant så är det extremt viktigt att prataomdet eftersom det är då det slutar vara så skambelagt. Läs, ta till dig, känn igen dig och prataomdet.

Liktjuven och barberaren : hjärnforskningens otrolig...

Fantastisk bok om hjärnan

28 september 2015

Suverän bok för alla som är intresserade av hjärnan och varför den fungerar som den gör. Författaren inleder varje kapitel med en intressant händelse och förklarar efteråt hur detta har gått till. Trots att det handlar om vetenskaplig forskning så använder Kean ett vardagligt språk som gör texten lätt att förstå. Det är tydligt att boken är avsedd att vara begriplig även för folk som inte är vana vid universitetets fackspråk.
Kean har med bilder på hjärnan i boken, men jag hade gärna även velat ha bilder på axoner och signalsubstanser och hur de fungerar i samspel. Det underlättar att ha förkunskaper om vad dessa är för något för att förstå beskrivningarna i boken.

Japanese the Manga Way

Värd priset

27 april 2015

Den här boken är lättläst och kul att använda. Det står i den att man kan använda den när man är helt nybörjare i japanska, men jag började använda den efter att ha lärt mig de flesta tecknen och efter att ha lärt mig att bilda meningar. Då var det kul att läsa i den eftersom jag redan kunde lite. Hur det är att börja om från början med den, vet jag inte. Den är i alla fall värd sitt pris, tycker jag, för bildserierna underlättar förståelsen, och man läser en berättelse istället för att lära sig genom att traggla bokstäver.

Talk now! Japanska

Nja

5 juni 2014

Den här är bra om man vill lära sig klockan och ord, färger och lite siffror men efter nummer 20 får man gissa sig till vad resten heter (tex 24). Man lär sig inget som meningsuppbyggnad. Man får meningar att öva på men det framgår inte vilket ord betyder vad.

Andra världskriget så alla förstår

Tråkigt ämne blir intressant

11 april 2012

Jag har varit intresserad av andra världskriget ganska länge nu och verkligen försökt läsa de böcker jag har kunnat komma åt, men har aldrig orkat läsa längre än den första meningen eller första stycket innan jag har hunnit tröttna eftersom det är så tråkigt. Den här boken, "Andra världskriget så alla förstår", är som en roman. Den fångar mitt intresse och är skriven på ett normalt språk så att jag förstår. Jag lånade den på biblioteket, men funderar på att köpa en eftersom den är bra att ha. Den är fantastisk, författaren Christer Bergström gör andra världskriget intressant.

Guccikrigen : hur jag överlevde mord och intriger i ...

Läsvärd

11 januari 2012

Jag har aldrig varit intresserad av mode, men det behöver man inte vara för att älska den här boken. Jag fastnade från första sidan och kunde inte sluta läsa den. Fram tills jag fick svaret så var jag väldigt nyfiken på varför deras äktenskap tog slut, och det är lite sorgligt att det slutade så illa. Jag beundrar dock Jenny för att hon är en sån kämpe som vägrade vara ett offer. Det vore kul att veta vad som hände sen, hur allting slutade, hur det är idag, hennes relation med släktingarna Gucci.

Dear John

Läs den!

25 oktober 2011

En av de bästa böckerna jag har läst, men tyvärr så hatar jag olycklig kärlek och blev jättearg när det tog slut. VARFÖR?! Allt var ju så bra mellan dem. Sen var det inte heller kul att han inledde boken med att berätta att det tog slut, för då kändes det som att det var dömt att misslyckas från början, och då väntade jag hela tiden på när det sorgliga skulle inträffa. Men förutom det så är det en j*vligt bra bok, jag streckläste den och kunde inte sluta läsa.