Användarprofil Oliviasdeckarhylla / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Oliviasdeckarhylla

Antal betyg: 12
Antal recensioner: 12

Artemis

Oliviasdeckarhylla

1 februari 2018

Sci-fi brukar inte vara min kopp av te men jag bestämde mig för att ge Artemis en chans efter att ha läst bokens handling. Jag har inte läst The Martian, som är Andy Weirs första bok, så jag har inte så mycket att jämföra med. Men det finns vissa saker som imponerar mig; hans ton i språket och det faktum att han använder mycket humor, hans kunskap och hans trovärdighet. För visst blir det mycket tekniska detaljer och jag får erkänna att jag skummar igenom dem men jag kan tänka mig att människor som är förtjusta i genren älskar just den delen. Detaljer är någonting som han använder sig mycket av, för min smak är det både på gott och ont. Det är en bunt udda karaktärer som vi får följa i Artemis. Huvudkaraktären Jazz är en tuff och hård tjej, som man säkert måste vara om man ska kunna överleva som halvkriminell på månen.

Det är en intressant tanke att vi en dag kommer kunna leva på månen. Artemis är utanför min comfort zone men jag kan absolut konstatera att det är en unik och spännande läsupplevelse.

Stark 3,5/5

En äkta man

Oliviasdeckarhylla

26 januari 2018

PROLOGEN börjar med en händelse som får mig nyfiken och som jobbar upp min förväntan på boken. I kapitlen som följer får vi lära känna karaktärerna och det är en riktigt intressant bekantskap att ta del av, speciellt huvudkaraktären Rachel som presenteras relativt grundligt. När jag börjar läsa har jag absolut ingen aning om vart det ska leda, det är en svårgissad berättelse där alla karaktärer är svåra att lita på.

Både handling och stil påminner mig om Gillian Flynn, aningen mörkt och rått och inte direkt förskönat. En äkta man är välskriven med ett bra, framåtdrivande tempo och med en oemotståndlig spänning. Det är minst sagt en fängslade bok som överraskar och berör, samtidigt som den är omöjlig att släppa.

4/5

Innan snön faller

Oliviasdeckarhylla

23 januari 2018

Innan snön faller är en spännande, stark och välskriven debut. Kapitlen är korta och lättlästa med bra driv, dessutom är miljön både intressant och skrämmande. Boken håller en jämn spänning hela vägen och är nästintill omöjlig att lägga ifrån sig. Det här, om jag har fattat det rätt, är första delen i en planerad serie om Anna Varga och jag är riktigt ivrig på en uppföljare. Det känns verkligen som att Anna Varga går att spinna vidare på men även de andra karaktärerna, för det är relativt ytligt vi får lära känna dem. Om du gillar psykologiska thrillers så borde du lägga till Innan snön faller i läslistan, den är rysligt spännande!

Stark 4/5

Fem små grisar

Oliviasdeckarhylla

18 januari 2018

Fem små grisar skiljer sig från andra deckare. Här har du inget lik eller ens en livlös kropp. Det är enbart med olika redogörelser som Poirot löser den kluriga gåtan om de små grisarna, hela 16 år efter själva händelsen. FÖRSTA delen av boken består just av vittnesutsagor från som var på plats när mordet skedde eller på andra sätt var involverade i händelsen. ANDRA delen består av brev, från fem människor som var på mordplatsen. TREDJE delen är i nutid, då Poirot återsamlar alla på den gamla mordplatsen. Förbered dig på en deckare där man använder hjärnan och inte en actionspäckad, blodig deckare. Den är charmig i sin tidsanda och för sin mix av olika karaktärer. En klassiker, som tål att läsas för sin skarphet.

Och så var de bara en

Oliviasdeckarhylla

18 januari 2018

Jag kan aldrig tröttna eller sluta förundras över Och så var de bara en. Den kom ut 1939 och trots sina dryga 80 år på nacken så är den fortfarande väldigt aktuell och på något konstigt vis till och med modern. Det finns lite av allt; intressanta karaktärer, levande miljöer, rikt språk och detaljer som ger den typiska Christiekänslan. Det är en bok för dig som vill ha en ytterst klurig gåta, en tidlös klassiker med psykologisk spänning. Det är ett sant mästerverk och en av mina absoluta favoritböcker inom kriminallitteraturen.

Törst

Törst

16 januari 2018

Den elfte boken om Harry Hole har jag mer eller mindre sträckläst. Med sina 585 sidor är det en maffig tegelsten som senare visar sig var relativt snabbläst. Du slängs direkt in i handlingen och därifrån är du fast, spänningen biter sig tag och vill inte släppa. Personligen tycker jag att Törst definitivt är en av Nesbös mörkare och grövre böcker, till och med jag som är ett inbitet crimefan blir uppskärrad emellanåt. Men Nesbö bjuder också på mer än bara rafflande spänning och blod, med djupa och existensiella samtal lättar han upp stämningen något. Den här är så skickligt komponerad och med ett slut som lockar efter mer tror jag banns mig att detta är Nesbös bästa!

4,5/5

Den engelska flickan

Stark och fängslande

26 april 2018

Den Engelska flickan är lite som en lök. Lager för lager skalas hemligheter bort och sanningar bryts ner. Det är i lugnt tempo som författaren trollbinder läsaren med sitt språk och sina okonstlade ord. Hon berättar lugnt, helt utan stress, historian om den Engelska flickan.

Det är en vacker skildring om två äventyrslystna kvinnor under två olika decennier på 1900-talet. Två kvinnor som inte fått vad de velat ha eller det de förväntat sig av livet till en början. Varannat kapitel följer vi Joan i 'nutid', dvs 1958, och sedan Maude under hennes ungdom i början på 1900-talet. Katherine Webb lyckas att få berättelsen levande med sina grundläggande detaljer. Man kan nästan känna knastret av sandkornen i munnen, kamelens skumpande och hettan mot sin panna. Det är en intressant och en väldigt fängslande dokumentation om kvinnors historia. Den här boken visar hur det var att bryta sig fri från normer, att lösgöra sig från förväntningar och det som förväntades av oss. Hon beskriver hur det är att vara kvinna i en manlig värld, där kontrasterna var mycket större än idag.

Huvudkaraktären Joan växer under historiens gång, hon blir modigare, starkare och mer självständig. Här brottas man med det som huvudpersonernas går igenom och ställs inför. Det är enkelt att sätta sig in i karaktärernas frågeställningar och vissa scenarion kräver mer eftertänksamhet än andra. Miljöerna fångar intresse, texten är välskriven och känns naturlig, dessutom man märker att Katherine Webb har gjort noggrann research. Med sina oväntade vändningar, med tidsenliga detaljer och med sin varma humor blandat med allvar berörs man av Den Engelska flickan. Jag skulle inte ha något emot en uppföljare.

Ur askan i elden

Oliviasdeckarhylla

19 februari 2018

Även en stabil författare som Peter Robinson måste ju ha börjat någon gång. Ur askan i elden är hans början, den släpptes 1987 och är den första boken om Alan Banks. En Alan som röker för mycket och har tagit med sig fru och barn från London till Eastvale, i hopp om en lugnare tillvaro. I den här boken får vi inte bara lära känna en yngre Banks utan även hans fru Sandra blir introducerad på ett djupare plan än tidigare. Redan här känner man 'igen' Robinsons typiska stil- hans språk och den varma humorn. Hans sinne för intressanta karaktärer och hans gestaltning av den levande brittiska miljön och kulturen. Dessutom har han redan här ett sinne för brott och trovärdighet, storyn håller ännu och jag gillar att han är lite mer vulgär än i hans senare böcker.

Jag bara älskar konceptet >En Alan Banks-klassiker< och hoppas att det blir fler böcker översatta till svenska. Det har varit en ren fröjd att läsa Ur askan i elden och Peter Robinson är bara så självklar. Ett måste för alla Banks-älskare!

Flickorna

Oliviasdeckarhylla

1 februari 2018

Jag har stött på många recensioner som har totalsågat Flickorna och många som har tokhyllat den. Jag börjar läsa med låga förväntningar, nästan beredd på att bli besviken, men under sidorna som går händer någonting. Orden trollbinder mig och jag fängslas över karaktärernas öde. Flickorna är nästan en elektrisk läsupplevelse. Den delen jag gillar mest är den som utspelar sig 1969 för emellanåt har jag svårt att förstå nutidens plats i berättelsen.

Jag har varit intresserad av historien bakom Charles Manson och hans 'familj' länge men jag har egentligen inte tänkt så mycket på detaljer. Hur deras kläder måste ha luktat, hur vidrigt deras hus och trädgård var, hur lössen kryllade i deras hår, hur de emellanåt svälte. Efter Mansons död för några månader sedan lockades jag till att läsa Flickorna, som är baserad på Manson & familjen, och jag är glad att jag nu gjort det. Det är en stark skildring med ett vackert språk, mitt i sommaren av kärlek 1969.