Användarprofil Fanny H. / Betyg & recensioner / Ett sötare blod : om hälsoeffekterna av ett sekel med socker

Recension av Fanny H.

Riktigt besviken

18 november 2018

Jag hade höga förväntningar på denna bok och de infriades inte. Den tar upp mycket intressanta och tänkvärda saker, men jag tycker att den överlag känns inaktuell (gällande kostråd och liknande hon tar upp, sedan är den ju skriven 2012 och det har kommit mycket ny forskning sedan dess). Jag som är insatt i detta område på högskolenivå i nutid känner inte alls igen mig i det hon beskriver gällande t.ex. diabeteskost och kostråd till allmänheten och forskarnas tankar/slutsatser kring dessa (ur hennes synvinkel). Det känns även som att hon bara har valt ut studier som stödjer hennes tes (att sockret är orsaken till typ alla ohälsoproblem/sjukdomar i dagens samhälle). Vissa studier hon har valt ut omfattar ett underlag på endast 10-40 personer. I vissa fall handlar det om hennes egna upplevelser, hennes bekantas, sin mammas upplevelser.... Jag ifrågasätter inte de positiva hälsoeffekter de upplevde att de fick av sin lågkolhydratkost, men jag ställer mig högst tveksam till hur de subjektiva upplevelserna från några enstaka personer kan få så stor del i boken.

Hade gärna sett att hon diskuterade betydligt fler större/övergripande studier där man kunnat dra mer slutsatser (minst 1000+ deltagare). Jag hade även velat se mer spridda studier. Inte bara de som stödde hennes tes utan även flertalet som visat annorlunda resultat.

Jag tror de allra flesta av oss är helt eniga om att socker inte är bra för hälsan och att intaget bör begränsas. Men denna boken kändes mest som en "slå ner på kolhydrater"-bok där de allra flesta kolhydrater mer eller mindre drogs över samma kam. Hon påtalar i boken att detta inte är någon LCHF-propaganda, men det är ändå de vibbarna jag får (om än i light-variant då lågkolhydratkosten som diskuteras i denna bok inte är så extrem). Ingenstans i boken nämns att kolhydraterna är hjärnans viktigaste energikälla, ingenstans nämns något om fullkornets hjärt-kärlskyddande effekt. Nej, besvikelse är ordet. Kan inte rekommendera denna bok.

0 av 2 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.