Användarprofil Holger / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Holger

Antal betyg: 91
Antal recensioner: 91

Studieteknik : Så lyckas du med dina studier

En bok som kan spara mycket tid i dina studier

16 maj 2015

Jag har ägnat många år av mitt liv åt att studera - först i skolan fram till studentexamen, därefter på Kungliga Tekniska Högskolan till en arkitektexamen och slutligen på University of Illinois i USA och vidare på KTH för en teknologie licentiat-examen. Det slår mig när jag nu läser Håkan Fleischers bok om Studieteknik att på inget av dessa ställen fick man någon vägledning i hur man studerar effektivt och resultatinriktat på samma sätt som Håkan Fleischer lär ut. Håkan Fleischer beskriver på ett pedagogiskt och lättfattligt sätt hur man sätter mål, formulerar en strategi och får grepp om helheten i sitt studiematerial. Vidare lär han oss en modell med fem tydliga steg för att lyckas och han ger oss mängder av råd och tips där man kan plocka de delar som passar den egna personligheten och de egna förutsättningarna.
Jag kan varmt rekommendera denna bok. Hade jag läst denna i samband med mina studier hade jag troligen kunnat spara in minst ett halvår av min studietid.

9 av 9 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Svenska koncentrationsläger i tredje rikets skugga

Välskrivet om en skamfläck för Sverige

17 augusti 2014

Vi har ofta lätt att kritisera det sätt på vilket andra länder hanterar fångar, både ur rättssynpunkt och rent humanitärt. I denna bok lyfter författarna Tobias Berglund och Niclas Sennerteg fram en hantering av fångar i Sverige under den tid som Tage Erlander var statssekreterare som vi i dag anser vara fullständigt oacceptabel. Oskyldiga personer sattes utan rättegång i läger som i vissa fall kunde jämföras med koncentrationsläger. Författarna baserar sin skildring på gedigna efterforskningar i olika arkiv som startade med att Tobias Berglund letade efter ett ämne för sin magisteruppsats på historiska institutionen på Uppsala universitet. Att de sedan har haft förmågan att skildra detta sorgliga skede för Sverige i en lättsam ton gör boken så mycket bättre. Kapitlen har namn som t.ex. "Den inspärrade korvgubben", "Motorcykeln som inte fanns" osv. Läs den - det går inte att lämna den efter sig och förbli oberörd.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Nå ut med din bok : marknadsföring för författare

Jag är imponerad

16 maj 2018

Jag har just läst Kristina Svenssons nya bok "Nå ut med din bok". Jag blir imponerad av hennes kunskap om och gedigna erfarenhet av bokbranschens olika aspekter. Hon berättar på ett pedagogiskt och humoristiskt sätt om alla de sätt som finns för att sprida sina böcker - från de traditionella till dagens och i några fall morgondagens metoder. Hon förklarar bl.a. hur vi författare kan använda oss av lanseringsteam, crowdfunding, influencers, effektiva samarbeten mellan författare, förlag och media m.m. Boken är en utmärkt inspirationskälla för alla författare - både oerfarna och erfarna.

Ja, jag vill skriva!

Kan du läsa så kan du också skriva

5 maj 2017

Jag har med nyfikenhet läst Christina Gustavsons trevliga lilla bok "Ja, jag vill skriva". Boken är tänkt att fungera som en liten aptitretare för de som funderar på att eventuellt börja skriva i någon form. Precis så fungerar den tycker jag. Utgångspunkten är att "kan du läsa så kan du också skriva". Boken är lättläst, kortfattad och beskriver många av fördelarna med att skriva. Trots att jag hittills skrivit ett tiotal böcker lärde jag mig mycket av den "kylskåpsmetod" som Gustavson beskriver och själv använder sig av i sitt skrivande. Tack för det tipset!

Skrivande röster : inspirationshandbok för skrivsugna

En härlig inspirationsbok

15 september 2015

Maria Bielke von Sydow har skrivit en härlig inspirationsbok för alla skrivsugna. Hon konstaterar i bokens början att alla har vi något att berätta och hon hjälper oss på traven att ta tag i vårt skrivarintresse. Jag är imponerad av Bielkes konkreta, realistiska och väl beprövade råd. Läsaren får mängder av idéer inom olika sorters skrivande, man får konkreta skrivtips och man får en färdig plan för en skrivarkurs som man antingen kan anordna själv tillsammans med några likasinnade eller man kan gå på en sådan kurs med professionell handledning. Jag har själv skrivit och gett ut några böcker. Det har inte alltid varit lätt. Jag hade sparat mycket tid och huvudbry om jag hade haft tillfälle att läsa Bielkes bok i början av mitt skrivande.

Alla tiders stil : yta och djup i stilhistorien unde...

Entusiasmerande och medryckande

15 februari 2022

Att beskriva de dominerande stilarna under olika tidsperioder och hur de yttrar sig inom olika discipliner som t.ex. arkitektur, inredning, konst, mode, bruksföremål etc. är ingen lätt uppgift. Det har Eva Atle Bjarnestam lyckats med på ett imponerande sätt. I boken "Alla tiders stil" beskriver hon utvecklingen av olika stilar på ett entusiasmerande och medryckande sätt. Hennes lättlästa text är dessutom rikt illustrerad med fantasieggande bilder. En imponerande bok som jag varmt kan rekommendera.

Född i rampljuset

Mycket underhållande och läsvärd

13 december 2021

Jag har med stor behållning läst Titti Sjöbloms bok "Född i rampljuset". Det är en välskriven och underhållande beskrivning av för- och nackdelar med att ha en jättekänd och av alla uppskattad mamma - Alice Babs. Titti ger en målande beskrivning av både den ena sidan med mobbning i ungdomen och även vuxenmobbning och samtidigt den andra sidan med berömmelse, möjligheten att lära känna och jobba med de allra bästa musikerna och en klok introduktion till det krävande artistlivet. Boken är fylld av konkreta beskrivningar av roliga händelser samtidigt som Titti filosoferar klokt och tänkvärt över sitt spännande och innehållsrika artistliv i och utanför Sverige. Mycket underhållande och läsvärd!

Konsultboken : guiden till att lyckas

Mycket läsvärd bok

27 februari 2020

Marianne Olsson har skrivit en mycket bra bok om hur man lyckas som konsult. Jag gillar hennes sätt att belysa konsultbranschen, konsultprocessen, framgångsfaktorer inom yrket etc. från olika perspektiv. Det handlar t.ex. om framtidsspanarens, serieentreprenörens, mediestrategens, konsultchefens och, icke minst, kundens perspektiv. Allt som Marianne Olsson säger är dessutom väl underbyggt med många intressanta intervjuer och enkätundersökningar, Mycket läsvärd bok både för de som är på väg att bli konsult och för dem som redan jobbar som konsult.

Kapten Kullings flygarKarriär

Trevlig och läsvärd bok

24 februari 2020

Jag har med stor behållning läst Birgitta Kullings bok "Kapten Kullings flygarkarriär". Det är en skickligt sammanvävd berättelse som handlar om den företagsamme och orädde flygofficeren inom militärflyget som sadlade om och gjorde ny karriär som pilot i civilflyget inom SAS. Och detta skedde under en av de mest spännande tids- och förändringsperioderna i flyghistorien. Det var när propellerplanet som stod på topp ersattes av jetplanet. Allt detta får vi en god inblick i på ett så lättillgängligt och väl illustrerat sätt så att även vi som bara är intresserade flygpassagerare blir underhållna och lär oss mycket. Trevlig och läsvärd bok!