Användarprofil Holger / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Holger

Antal betyg: 65
Antal recensioner: 65

Studieteknik : Så lyckas du med dina studier

En bok som kan spara mycket tid i dina studier

16 maj 2015

Jag har ägnat många år av mitt liv åt att studera - först i skolan fram till studentexamen, därefter på Kungliga Tekniska Högskolan till en arkitektexamen och slutligen på University of Illinois i USA och vidare på KTH för en teknologie licentiat-examen. Det slår mig när jag nu läser Håkan Fleischers bok om Studieteknik att på inget av dessa ställen fick man någon vägledning i hur man studerar effektivt och resultatinriktat på samma sätt som Håkan Fleischer lär ut. Håkan Fleischer beskriver på ett pedagogiskt och lättfattligt sätt hur man sätter mål, formulerar en strategi och får grepp om helheten i sitt studiematerial. Vidare lär han oss en modell med fem tydliga steg för att lyckas och han ger oss mängder av råd och tips där man kan plocka de delar som passar den egna personligheten och de egna förutsättningarna.
Jag kan varmt rekommendera denna bok. Hade jag läst denna i samband med mina studier hade jag troligen kunnat spara in minst ett halvår av min studietid.

7 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Svenska koncentrationsläger i tredje rikets skugga

Välskrivet om en skamfläck för Sverige

17 augusti 2014

Vi har ofta lätt att kritisera det sätt på vilket andra länder hanterar fångar, både ur rättssynpunkt och rent humanitärt. I denna bok lyfter författarna Tobias Berglund och Niclas Sennerteg fram en hantering av fångar i Sverige under den tid som Tage Erlander var statssekreterare som vi i dag anser vara fullständigt oacceptabel. Oskyldiga personer sattes utan rättegång i läger som i vissa fall kunde jämföras med koncentrationsläger. Författarna baserar sin skildring på gedigna efterforskningar i olika arkiv som startade med att Tobias Berglund letade efter ett ämne för sin magisteruppsats på historiska institutionen på Uppsala universitet. Att de sedan har haft förmågan att skildra detta sorgliga skede för Sverige i en lättsam ton gör boken så mycket bättre. Kapitlen har namn som t.ex. "Den inspärrade korvgubben", "Motorcykeln som inte fanns" osv. Läs den - det går inte att lämna den efter sig och förbli oberörd.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Nå ut med din bok : marknadsföring för författare

Jag är imponerad

16 maj 2018

Jag har just läst Kristina Svenssons nya bok "Nå ut med din bok". Jag blir imponerad av hennes kunskap om och gedigna erfarenhet av bokbranschens olika aspekter. Hon berättar på ett pedagogiskt och humoristiskt sätt om alla de sätt som finns för att sprida sina böcker - från de traditionella till dagens och i några fall morgondagens metoder. Hon förklarar bl.a. hur vi författare kan använda oss av lanseringsteam, crowdfunding, influencers, effektiva samarbeten mellan författare, förlag och media m.m. Boken är en utmärkt inspirationskälla för alla författare - både oerfarna och erfarna.

Ja, jag vill skriva!

Kan du läsa så kan du också skriva

5 maj 2017

Jag har med nyfikenhet läst Christina Gustavsons trevliga lilla bok "Ja, jag vill skriva". Boken är tänkt att fungera som en liten aptitretare för de som funderar på att eventuellt börja skriva i någon form. Precis så fungerar den tycker jag. Utgångspunkten är att "kan du läsa så kan du också skriva". Boken är lättläst, kortfattad och beskriver många av fördelarna med att skriva. Trots att jag hittills skrivit ett tiotal böcker lärde jag mig mycket av den "kylskåpsmetod" som Gustavson beskriver och själv använder sig av i sitt skrivande. Tack för det tipset!

Skrivande röster : inspirationshandbok för skrivsugna

En härlig inspirationsbok

15 september 2015

Maria Bielke von Sydow har skrivit en härlig inspirationsbok för alla skrivsugna. Hon konstaterar i bokens början att alla har vi något att berätta och hon hjälper oss på traven att ta tag i vårt skrivarintresse. Jag är imponerad av Bielkes konkreta, realistiska och väl beprövade råd. Läsaren får mängder av idéer inom olika sorters skrivande, man får konkreta skrivtips och man får en färdig plan för en skrivarkurs som man antingen kan anordna själv tillsammans med några likasinnade eller man kan gå på en sådan kurs med professionell handledning. Jag har själv skrivit och gett ut några böcker. Det har inte alltid varit lätt. Jag hade sparat mycket tid och huvudbry om jag hade haft tillfälle att läsa Bielkes bok i början av mitt skrivande.

Äntligen! Nu skriver jag : kurs i bokform för dig so...

Bra initiativ Christina Gustavson!

29 december 2018

Jag har just läst Christina Gustavsons bok "Äntligen - nu skriver jag". Den fyller en stor funktion. Det är många seniorer som drömmer om att börja skriva. De har upplevt mycket, de har tid att skriva och det är ett bra sätt att hålla hjärnan i gång. Men hur startar man? Det svarar Christina Gustavson på i sin bok som utformats som en kurs i bokform. Den är grundläggande och mycket pedagogiskt upplagd. Som i alla kurser blir resultatet av att gå igenom kursen helt beroende på hur mycket energi, allvar och tid man själv lägger ner. Jag tror att denna bok kommer att inspirera många att sätta igång att skriva. Bra initiativ Christina Gustavson!

Fina flickor

Läsvärd bok som jag varmt kan rekommendera

11 december 2018

Jag har läst Marianne Gunves debutroman "Fina flickor" med stor behållning. Författaren beskriver med ett livfullt och målande språk en bruksmiljö under tiden före andra världskriget. I den utvecklas en kärlekshistoria mellan Clary och Bruno som får sin start i ortens folkpark. Genom deras relation tydliggörs klasskillnaderna i den lilla bruksorten och den enorma uppsving i status som en arbetargrabb kan få genom att vara ambitiös och skaffa sig en ingenjörsutbildning. Samtidigt får man följa Clarys tvehågsenhet och väg mot frigörelse när hon tvingas välja mellan att fatta egna beslut om vad hon verkligen vill eller följa traditionen och följa föräldrars och omvärldens värderingar. Marianne Gunve har på ett skickligt sätt skapat en läsvärd roman som jag varmt kan rekommendera.

Titanicmannen - En oändlig efterforskande historia

En unik och entusiasmerande bok

18 juli 2019

Boken "Titanicmannen - en oändlig efterforskande historia" är en fascinerande bok. Det är en spännande skildring av en mans liv som innehöll både en dramatisk räddning från Titanics undergång, ett tufft liv till sjöss, deltagande i första världskriget och en inblick i den tidens förskräckliga mentalvård. Författaren Jerker Pettersson var släkt med Titanicmannen. Därför utgör boken även en inspiration till läsaren själv att sätta igång med att gräva i någon släktings historia. Skildringen är skriven på ett sätt som på ett utmärkt sätt illustrerar hur den gedigna faktainsamlingen gått till. Jag kan verkligen rekommendera denna både unika och entusiasmerande bok!

Purebred. Flykten från Olympo

En spännande och medryckande bok

19 maj 2019

Lisa Hågensen har skrivit en spännande och medryckande bok som handlar om att nästan hela mänskligheten har utrotat sig själva genom förödande krig delvis orsakade av religiösa motsättningar. Samtliga världsdelar, olika folkslag och människoraser tror man är tillintetgjorda och kvar finns bara en liten glömd stad, Olympo. Vad som utspelar sig med utgångspunkt från den staden ska jag inte avslöja för då förstörs en stor del av den spänning som Hågensen på ett skickligt sätt bygger upp.

Ett klokt drag i Hågensens bok är att allt upplevs från några tonåringars perspektiv. De som ska vara mänsklighetens framtid och hopp får i boken uppleva en väl beskriven dystopi.

Lisa Hågensen är en skicklig författare som berättar om en fiktiv omvärld på ett så medryckande sätt att man både sträckläser denna bok och ser fram mot flera böcker av samma författare.